Uso de jogos e brincadeiras para aprendizagem ativa e estudo de conceitos geográficos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1196

Keywords:

Lúdico, Aprendizagem significativa, Orientação Cartográfica, Educação Profissional

Abstract

This article aims to present and face a teaching experience developed in the first half of 2019, in a high school class of a public school in the state education network in the state of Goiás. Its main objective is possibilities of use of the ludic didactic resource to improve the teaching and learning process in the Geography discipline. To analyze how the use of games in Geography learning in High School can interfere in the study of geographic concepts, a qualitative and descriptive case study was used. As during classes, it is possible to perceive that the student results, proposals and participation (re)signification were carried out, increasing interaction with students. In addition, there was an improvement in the students' active posture regarding the search for solutions to challenges, highlighting individual and collective potential. Finally, a proposal to use the ludic for the teaching of Geography was adequate in terms of learning not only conceptual, procedural and attitudinal. The involvement of students demonstrates the importance of using differentiated teaching resources in Geography classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A. ludicidade como instrumento pedagógico. 2006. Disponível em: http://cdof.com.br/recrea22.htm. Acesso em: 15 de jun. de 2019.

AQUINO, D. T. de.; FREITAS, M. B.; SOBRAL, T .S.; SANTOS, J. L. dos. O lúdico na geografia: possibilidades e limites no ensino fundamental. Revista OLHARES, v. 8, n. 3, Guarulhos, dezembro de 2020.

BARROS, J. da S.; LEHFELD, N. A. de S. Fundamentos de metodologia científica. 1ª ed. São Paulo: Pearson Universidades, 2007.

BRONDANI. D. S; ORTIZ A. C. M. Práticas lúdicas no ensino da geografia em escolas de ensino fundamental da cidade de Restinga Sêca-RS. Conclusão de Curso (Monografia em Geografia) Restinga Sêca/RS, 2010.

CAMPOS, L. G. de. Educação contextualizada e o ensino de Geografia no semiárido: uma análise de uma experiência pibidiana. Monografia (Especialização em Educação no Semiárido). Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018.

CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de Geografia - Coleção Ideias Em Ação. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, 16ª ed., São Paulo. Papirus, 2010.

DEWEY, John. A escola e a sociedade. A criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’Água, 2002.

FARIAS, F. F. G. de. O uso do lúdico como recurso didático no ensino de Geografia no Ensino Médio. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) – Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras-PB, 2014.

HUIZINGA, J. Homo Ludens. 4 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2000. Disponível em: http://ir.nmu.org.ua/bitstrean/handle/123456789/132530/68693b58d310bd9a99b0d9eed159484a.pdf?sequence=1. Acesso em: 10 de jun. 2019.

KRAEMER, M. L. Lendo, brincando e aprendendo. Campinas: Ed. Autores Associados. 2007.

LEAJANSKI, A. D.; MENEGUZZO, I. S.; PRZYBYLOVIECZ, L. F.; LIMA, J. de. A aplicabilidade de jogos didáticos no ensino de geografia. Brazilian Journal of Developement, Curitiba, v. 3, n. especial, p. 629 -640, 2017. Disponível em https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/91/62. Acesso em 02 de jan. 2022.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

MATTAR, J. Metodologias ativas para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Revista Penso, Porto Alegre, p.01-15, 2017. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 14 abr. 2021

MOREIRA, M. A. Teorias da aprendizagem. 2 ed. ampl. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2018.

NOVAK, J. D; CAÑAS, A. J. A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los e usá-los. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.1, p 9-29, jan.-jun. 2010a. Disponível em: https://cmap.ihmc.us/docs/pdf/TeoriaSubjacenteAosMapasConceituais.pdf. Acesso em: 13 de abr. 2019.

OLIVEIRA, T. P.; LOPES, C. S. “Acertando as Horas”: Jogo Cartográfico como Recurso Didático Geográfico no Ensino de Fusos Horários. Revista Tamoios, Rio de Janeiro, ano 12, n. 2, p. 171-189. 2016.

PEROVANO, D. G. Manual de metodologia da pesquisa científica. São Paulo: InterSaberes, 2016.

PONTES, R. S. Jogos Geográficos: Uma proposta para um ensino mais significativo em geografia. In: ANAIS do X Fórum Nacional NEPEG de Formação de Professores de Geografia. vol. 4, 2020. p. 388-399

SANTOS. S. M. P. dos. Brincoteca: a criança, o adulto e o lúdico. 2 Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

SILVA, T. M. D.; VARGAS, P. L. de. O lúdico e a aprendizagem da pessoa com deficiência visual. Revista Pós-graduação: Desafios contemporâneos, v. 1, n. 1, jun/2014. Disponível em:

http://ojs.cesuca.edu.br/index.php/revposgraduacao/article/view/620/369. Acesso em: 17 de abr. 2020.

SUESS, R. C.; SILVA, A. de S. A perspectiva decolonial e a (re)leitura dos conceitos geográficos no ensino de geografia. Revista Geografia: Ensino e Pesquisa, vol. 23, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/35469/html. Acesso em: 10 maio de 2022.

VERRI, J. B.; ENDLICH, Â. M. A utilização de jogos aplicados ao ensino de geografia. Revista Percurso, NEMO, Maringá, v. 1, n. 1, p. 65-83, 2009.

VIANNA, I. O. de A. Metodologia do trabalho científico: um enfoque didático da produção científica. São Paulo: EPU, 2011.

Published

2023-06-20

How to Cite

Lunarti, E. A. P., & Felicio, C. M. (2023). Uso de jogos e brincadeiras para aprendizagem ativa e estudo de conceitos geográficos. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–23. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1196

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.