Pensar sobre o lugar com os anos iniciais

possibilidades a partir de fotografias em livros didáticos de Geografia

Authors

  • Marieli Maria Pauli Universidade Federal da Grande Dourados
  • Flaviana Gasparotti Nunes Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1213

Keywords:

Fotografias, Livros didáticos, Anos iniciais, Conceito de lugar

Abstract

This article aims to analyze the potential of photographic images present in geography textbooks for the early years of the elementary school to work on the concept of place, considering that, among others, this is one of the core concepts in school geographic education, especially in this first stage. For this purpose, four sets of photographs we analyzed photographs present in geography textbooks of the 1st and 2nd year of the Apis collection, approved in the National Book and Didactic Material Program (PNLD) of 2019 and which is used in municipal schools [omitted for evaluation] identifying limits and possibilities to work with this concept from them. Photographs that appeared in units and chapters whose objective were to work on the concept of place were selected. From this, we observe that the photographs appear as a way of illustrating the theme, confirming the written text and exemplifying what is being addressed about place, and that understanding of the place from them can be limited to its physical character, as a point to be located on the space and on the map. Therefore, it was identified the need to problematize these photographs present in the school context in order to promote discussions about the place, understanding them as creators of geographical thoughts and imaginations.

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Author Biographies

Marieli Maria Pauli, Universidade Federal da Grande Dourados

Pedagoga e professora de Geografia. Mestra e doutoranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade
Federal da Grande Dourados (PPGGUFGD). Membro da Rede de Grupos de Pesquisa “Imagens, Geografias e Educação”.

Flaviana Gasparotti Nunes, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutora em Geografia pela UNESP/Presidente Prudente (2004). Professora dos Cursos de
Graduação e Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal da Grande Dourados
(UFGD). Líder do grupo de pesquisa “(Geo)grafias, linguagens e percursos educativos” e
membro da Rede de Grupos de Pesquisa “Imagens, Geografias e Educação”.

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Published

2023-01-31

How to Cite

Pauli, M. M., & Nunes, F. G. (2023). Pensar sobre o lugar com os anos iniciais: possibilidades a partir de fotografias em livros didáticos de Geografia. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–22. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1213

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