Diário de bordo no Estágio Supervisionado em Geografia

vivências e desafios na/para a formação docente

Authors

  • Ivaneide Silva dos Santos Universidade do Estado da Bahia https://orcid.org/0000-0002-5255-0608
  • Marcone Denys dos Reis Nunes Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1330

Keywords:

Ensino de Geografia, Estágio Supervisionado, Universidade-escola, Diário de bordo

Abstract

This article discusses the contributions of the logbook in the Supervised Internship in Geography as a device for monitoring activities and a space for reflection to face challenges in and for teacher training. The text results from our research and teaching practices developed within the scope of the State University of Bahia, Campus IV, Jacobina-BA. The locus of the investigation was an undergraduate class in which we taught the curricular component Supervised Internship in Geography III, in the Licentiate in Geography course at that institution. The work sought to answer: how can the logbook help in the Supervised Internship in Geography as a didactic-pedagogical and evaluative device in order to understand the experiences in the school routine and face the challenges in/for teacher training? The methodological basis is based on the qualitative approach in education of an explanatory nature, using bibliographical research, participant observation and content analysis as a procedure, through studies and interpretations of the virtual logbooks prepared by the graduates of the seventh semester of 2023.1, as well as the classroom discussions. The results reveal that the use of the logbook in the Supervised Internship component is quite effective, the work records could help to formalize and organize the thinking, learning, systematization, and self-assessment of the teaching practice developed in the school spaces, identifying the positive and negative aspects, the difficulties and challenges in the formation and construction of the teaching identity of the future Geography teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAHIA. Projeto de renovação de reconhecimento do Curso de Licenciatura em Geografia. Jacobina: UNEB/PROGRAD, 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 3. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei Federal do Congresso Nacional, nº 11.788 de 25 de setembro de 2008. Brasília, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 28 jun. 2023.

GABRIEL, Carmem Teresa; MORAES, Luciene Stumbo. Conhecimento escolar e conteúdo: possibilidades de articulação nas tramas da didatização. In: GABRIEL, Carmem Teresa; MORAES, Luciene Stumbo. (org.). Currículo e conhecimento: diferentes perspectivas teóricas e abordagens metodológicas. Petrópolis: DP, 2014. p. 23-42.

GATTI, Bernadete Angelina. Questões: professores, escolas e contemporaneidade. In: ANDRÉ, Marli. (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2016, p. 35-48.

LACERDA, Maykon Albuquerque. O diário de bordo na formação docente: um instrumento de reflexão diária, sobre a identidade do professor de história. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 21, n. 24, p. 01-04, 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/24/o-diario-de-bordo-na-formacao-docente-um-instrumento-de-reflexao-diaria-sobre-a-identidade-do-professor-de-historia. Acesso em: 28 jun. 2023.

LEÃO, Vicente de Paula. Os cursos de geografia e as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores da educação básica. In: ALBUQUERQUE, Maria. Adailza Martins de; FERREIRA, Joseane Abilio de Sousa. (org.). Formação, pesquisa e prática docente: reformas curriculares em questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013. p. 15-45.

LOPES, Alice Ribeiro Casemiro. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.

PEREIRA, Carolina Machado Rocha Busch. Tão longe tão perto: os entrelaces da universidade com a escola. In: SILVA, Eunice Isaías da; PIRES, Lucineide Mendes. Desafios da didática de geografia. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2013. p. 125-144.

PICONEZ, Stela Conceição Bertholo. (org.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. 11 ed. Campinas: Papirus, 2005.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. (org.). Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

PIRES, Lucineide Mendes; CAVALCANTI, Lana de Souza. O estágio supervisionado na formação de professores de geografia: políticas educacionais reguladoras e composições curriculares. In: CAVALCANTI, Lana de Souza; PIRES, Lucineide. Mendes; SOUZA, Vanilton Camilo de. (org.). Currículo e ensino de Geografia: apontamentos para a formação de professores no contexto Ibero-americano. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2017. p. 137-158.

PORLAN, Rafael, José Martín. El diario como instrumento para detectar problemas y hacer explíc concepciones en: El diario del profesor. Un recurso para la investigación en el aula. Sevilla, Esp. Edición, v. 57-78, p. 18-42, 1999.

RANGEL, Maria Cristina. Estágio supervisionado obrigatório na licenciatura em geografia. In: TRINDADE. Gilmar. Alves; CHIAPETTI, Rita Jaqueline Nogueira. (org.). Discutindo geografia: doze razões para se (re) pensar a formação do professor. Ilhéus: Editus, 2007.

Published

2023-11-02

How to Cite

Santos, I. S. dos, & Nunes, M. D. dos R. (2023). Diário de bordo no Estágio Supervisionado em Geografia: vivências e desafios na/para a formação docente. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–21. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1330