THE ROLE OF SPATIAL THINKING IN THE CONSTRUCTION OF GEOGRAPHICAL REASONING
DOI:
https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.922Abstract
In recent years, spatial thinking has been integrated as a theme to be studied in Brazilian geographic education, which has given us enormous theoretical and methodological responsibility to understand how it can be developed as a skill and how it participates in building geographic reasoning. The studies on spatial thinking (Golledge & Spector, 1978; Liben & Downs, 1989; Tversky, 1981. among others) – before their synthesis on the National Research Council report (2006) – offered us framework to establish a relationship between the coherent fields of knowledge, in the face of Brazilian geography, and our teachers’ and students’ needs, supporting the spatial thinking as a conceptual and procedural knowledge (Zabala, 1999). This concept will be discussed through a dialogue between different epistemic areas and situations, as a possible theoretical and practical contribution to Geographic Education, and by reinforcing the cartographic language, the subjects, their actions, and their places in the world as inherent aspects of the teaching and learning process in Geography.
Keywords
Geography Education, Geographical Reasoning, School Cartography, Geographical Situtation, Cognition
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Educação em Geografia, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. E declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98)
2. A Revista Brasileira de Educação em Geografia tambem segue a "Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre".
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).