Globalização e indústria cultural no meu cotidiano

o relato de uma prática educativa para o 9º ano do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1240

Keywords:

Globalization, Publicity, Social Networks, Flows, Spatial Thinking

Abstract

ABSTRACT

The educational practice presented in this paper aimed to develop the construction of concepts and spatial thinking inherent to the theme of globalization from a geographical perspective. We tried to build, from previous knowledge and the students' technological experience with social networks, the concepts of transnational company, publicity, cultural industry, mass consumption, geographic networks and, finally, globalization. The students were mobilized to construct a mapping, through the reasoning modes and representation tools of spatial thinking (Jo and Bednarz, 2009), of the consumption and propaganda networks acting in their social networks, registering afterwards, their findings and the characteristics of their individual cartographic production, which was able to mobilize the construction of geographic concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Manhães Cabral, Rede Municipal de Educação de Ilhabela

Doutor em Geografia na Unicamp. Atuou como pesquisador convidado durante estágio doutoral na CY Cergy Paris Université (França). Licenciado em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Atua nas área de História da Geografia Escolar, Ensino de Geografia, Formação de professores de Geografia e Políticas curriculares em Geografia. É envolvido em projetos de pesquisa e extensão com ênfase na área de Ensino da Geografia. Foi bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP). É membro do grupo de pesquisa APEGEO (Ateliê de Pesquisas e Práticas em Ensino de Geografia), registrado no CNPq.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Cartografia Escolar e o Pensamento Espacial: fortalecendo o conhecimento geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v.7, n. 13, p. 207-232, jan./jun. 2017. Disponível em: http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/494. Acesso em: 22/08/2022.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia. C&A Alfa Comunicação, 2019.

DUARTE, Ronaldo Goulart. Educação Geográfica, Cartografia Escolar e Pensamento Espacial no segundo segmento do Ensino Fundamental. 2016. 310p. Tese (Doutorado em Geografia). Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

GOMES, Paulo César da Costa. Aula inaugural do ano letivo de 2020 no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade de Brasília. Transcrição de vídeo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jI_GQKeNXjc&t=3652s. Acesso em 22/08/2022.

JO, Injeong; BEDNARZ, Sarah. Evaluating geography textbook questions from a spatial perspective: Using concepts of space, tools of representation, and cognitive processes to evaluate spatiality. Journal of Geography 108: p. 4–13, 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/00221340902758401.

MARTINELLI, Marcello. Mapas da Geografia e cartografia temática. 6. ed. 3. reimp. São Paulo: Contexto, 2016.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio. Complexidade conceitual na construção do conhecimento do conteúdo por professores de geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 14, p. 5-23, jul./dez., 2017.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 6ª ed. Rio de Janeiro e São Paulo: Record, 2001.

SEE/SP. Secretaria Estadual de Educação de São Paulo. Currículo Paulista. São Paulo, SEE/SP, 2019. Disponível em: http://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Portals/84/docs/pdf/curriculo_paulista_26_07_2019.pdf. Acesso em 22/08/2022.

Published

2023-05-15

How to Cite

Cabral, T. M. (2023). Globalização e indústria cultural no meu cotidiano: o relato de uma prática educativa para o 9º ano do Ensino Fundamental. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–26. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1240

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.