CREATIVITY, DRAWING AND EDUCATIONAL PRACTICES

reflections, experiences and other expressions beyond the geography classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1284

Keywords:

Creativity, Subjectivity, Drawing, Geography

Abstract

The use of diverse methodologies in Geography classes favors, in addition to enhancing the teaching and learning process, the stimulation of creativity, sensitivity, subjectivity, critical thinking, collectivity and citizenship, both inside and outside the classroom. In view of this, one of the most used resources at different levels of education are drawings, which, in view of the teacher's planning, require constant re-signification. The objective of this work is to understand and reflect on the insertion of drawing in educational activities and practices that enable the stimulation of creativity and the construction of geographic knowledge. Methodologically, this study is characterized as a case study based on the experiences from the teaching practice of the authors of the study in the context of teaching Geography, both in basic education and in higher education (in Geography courses) that contributed to confirm from the materialization of creativity through drawings in the interpretation of geographic facts (mainly physical-natural processes and society-nature interrelationship) from sensorial experiences, narratives and memories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hikaro Kayo de Brito Nunes, Universidade do Estado do Amazonas

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amazonas (CEST/UEA).

Edenilson Andrade Ferreira, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Mestre em Geografia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) e Membro do Laboratório de Geoprocessamento e Recursos Hídricos (LAGERH/UVA).

Ivamauro Ailton de Sousa Silva, Universidade Federal do Pará

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Professor Adjunto da Universidade Federal do Pará (CCAME/UFPA).

References

AGUIAR, Marcio Miguel de; PAULA-SHINOBU, Patrícia Fernandes; SALVI, Rosana Figueiredo. Para uma apropriação geográfica da sala de aula: espacialidades e poder. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; TONINI, Ivaine Maria; KAERCHER, Nestor André; COSTELLA, Roselane Zordan. (Orgs.). Movimentos para ensinar Geografia. Goiânia-GO: C&A Alfa Comunicação, 2019.

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano de Alencar; FLEITH, Denise de Souza; BORUCHOVITCH, Evely; BORGES, Clarissa Nogueira. Criatividade no Ensino Fundamental: Fatores Inibidores e Facilitadores segundo Gestores Educacionais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 31, n. 1, p. 105-114, 2015.

BORGES NETO, Inocencio de Oliveira; SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Trabajo de campo en la región semiárida brasileña: una mirada geográfica. Polígonos (León), v. 32, p. 135-156, 2020.

CALLEGARI, Cesar. O vento e a nau dos criativos: importância e riscos da BNCC. In: FRANZIM, Raquel; LOVATO, Antonio Sagrado; BASSI, Flavio (Org.). Criatividade: mudar a educação, transformar o mundo. São Paulo: Ashoka / Instituto Alana, 2019.

CAÑAMERO, Gisela. Introdução do Livro de Resumos da CRIATIVA 98. II Encontro de Criatividade. Beja: Escola Superior de Educação, 1998.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensino de Geografia e cenários urbanos cotidianos: laboratórios para o desenvolvimento do pensamento geográfico. Punto sur, v. 1, p. 122-143, 2019.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Society, culture and person: a system view of creativity. In STERNBERG, Robert Jeffrey (Ed.). The nature of creativity: Contemporary psychological perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

EDWARDS, Betty. Desenhando com o lado direito do cérebro. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.

DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: O desenvolvimento do grafismo infantil. São Paulo: Scipione, 1994.

FERREIRA, Edenilson Andrade; VIANA, Bartira Araújo da Silva. O professor, os alunos e a (in)visibilidade das geotecnologias nas aulas de Geografia. Geografia (UFPI), v. 1, p. 203-225, 2019.

GONÇALVES, Eurico. A arte descobre a criança. Amadora: Raiz Editora, 1991.

KNELLER, George Frederick. Arte e ciência da criatividade. 17 ed. São Paulo: Ibrasa, 1978.

MANHÃES, Maurício; MARTINS FILHO, Vilson; FIALHO, Francisco Antonio Pereira; VARVAKIS, Gregório. Criatividade como atitude: um conceito chave para o entendimento das tendencias em tecnologias educacionais no Ensino Superior. In: VANZIN, Tarcisio; ULBRICHT, Vania Ribas; BATISTA, Claudia Regina. (Orgs). Criatividade e inovação na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2015.

MARTINS, Vitor Manuel Tavares. A qualidade da criatividade como mais valia para a educação. Revista Millenium, n. 29, p. 295-312, 2004.

MORENO, Márcia. O desenho: um processo de ensino, aprendizagem e desenvolvimento do processo criativo. Revista Pedagógica/Unochapecó, v. 10, n. 21, 2008.

NUNES, Hikaro Kayo de Brito. Geomorfologia e Feições Ilustradas: contribuições para a Formação Docente. Revista do Departamento de Geografia (USP), v. 40, p. 94-106, 2020.

NUNES, Hikaro Kayo de Brito; VIANA, Bartira Araújo da Silva (Orgs.). Geomorfologia em viagens (Série Meio Ambiente). Teresina: EDUFPI, 2021.

OLIVEIRA, Zélia Maria Freire de. ‘Criativar’ a formação e a atuação do professor: uma necessidade no século XXI. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10., 2011, Curitiba, Anais... Curitiba, 2011.

PORTELA, Mugiany Oliveira de Brito; VIANA, Bartira Araújo da Silva; LIMA, Iracilde Maria de Moura Fé (Orgs.). O Ensino de Geografia e a Cidade de Teresina. Goiânia: C&A Alfa Comunicações, 2020.

REIS, Matheus Feliciano dos. Pensamento Espacial e Pensamento Geográfico: da formação de conceitos à prática social geográfica. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 20, p. 28-48, 2020.

REY, Fernando González. As categorias de sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural. Psicologia da Educação, v. 24, n. 1, p. 155-179, 2007.

SOUSA SILVA, Ivamauro Ailton de; SANTOS, Rosineire Maria dos. Abordagem conceitual da natureza: perspectivas teóricas e contextualização na geografia escolar. Geofronter, v. 7, p. 1-24, 2021.

SOUZA, Floriene Pereira de; PINHO, Edna Maria Cruz; MORAIS, Maria José da Silva. O ensino de arte e o desenvolvimento do potencial criativo da criança na escola do ensino fundamental. Revista Desafios, v. 7, p. 258-269, 2020.

TAYLOR, Calvin W. Criatividade progresso e potencial. São Paulo: Ibrasa, 1971.

VANZIN, Tarcisio.; CARDOSO, Alexandra Sombrio. As contribuições do Psicodrama aos processos de ensino e aprendizagem criativa no ensino superior. In: VANZIN, Tarcisio; ULBRICHT, Vania Ribas; BATISTA, Claudia Regina. (Orgs). Criatividade e inovação na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2015.

Published

2023-07-16

How to Cite

Nunes, H. K. de B., Ferreira, E. A., & Silva, I. A. de S. (2023). CREATIVITY, DRAWING AND EDUCATIONAL PRACTICES: reflections, experiences and other expressions beyond the geography classroom. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–24. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1284

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.