EVALUATION OF STUDENTS’ LEARNING OF SEVERE NATURAL DISASTERS IN GEOGRAPHY CLASSES (GRADES SIX TO NINE)

Authors

  • Júlio Cesar Epifanio Machado Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1295

Keywords:

Geography Teaching, Indications. Capacities. Severe Natural Disasters.

Abstract

The main objective of this paper is to provide intellectual tools for Geography teachers to evaluate students during the teaching of severe natural disasters from the perspective of general systems theory. The questions that motivated the study were: What capacities should students develop during and for the investigation of severe natural disasters? What are the indications of the occurrence of these capacities? Based on bibliographic and documentary research, we identified three fundamental capacities: analyzing, synthesizing, and supposing. Indications of actions that signal the occurrence of such capacities (development and application) can be verified when students attempt to recognize the parts of a whole and reconstitute it, and when they attempt to develop suppositions and problems. Finally, we present possible sources of indications of actions, and suggest some initial ideas of “how to evaluate” students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, R. do; Gutjahr, M. R. Desastres Naturais. São Paulo: IG/SMA, 2015.

Bacherlard, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.

Becker, F. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 2002.

Bruner, J. A cultura da Educação. Porto Alegre: Artmed, 2001.

Callai, H. C. Aprender a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 227-247, mai./ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006

Castellar, S. Raciocínio Geográfico e a Teoria do Reconhecimento na formação do professor de Geografia. Signos Geográficos, Goiânia, v. 1, p. 01-20, 2019.

Cavalcanti, L. S. Ensino de Geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuição de significados pelos diversos sujeitos do processo de ensino. In: Castellar, S. (org.) Educação Geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2007. p. 66-78.

Ginzburg, C. Mitos, emblemas, sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Granell-Pérez, M. del C. Trabalhando Geografia com as Cartas Topográficas. Ijuí: Editora Unijuí, 2009.

Kobiyama, M. et al. Prevenção de desastres naturais: conceitos básicos. Florianópolis: Ed. Organic Trading, 2006.

Leite, L.; Afonso, A. S. Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas: características, organização e supervisão. Boletim das Ciências, ano XIV, n. 48, p. 253 – 260, nov. 2001.

Machado, J. C. E. Ensino de Geografia e a noção de Obstáculo Epistemológico. 2012. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 67-88, jan./jun., 2012.

Machado, J. C. E. Indicadores de Aprendizagem da Morfodinâmica: contribuição para o ensino da Geomorfologia na Educação Básica (sexto ao nono ano). 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

Machado, N. J. Epistemologia e didática: as concepções do conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 2011.

Novak, J. D. Meaningful learning: the essential factor for conceptual change in limited or inappropriate propositional hierarchies leading to empowerment of learners. Science Education, v. 86, n. 4, p. 548-571, 2002. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.10032

Penteado, M. M. Fundamentos de Geomorfologia. Rio de Janeiro, IBGE: 1983.

Tricart, J. Ecodinâmica. Rio de Janeiro: IBGE, 1977.

Published

2024-04-12

How to Cite

Machado, J. C. E. (2024). EVALUATION OF STUDENTS’ LEARNING OF SEVERE NATURAL DISASTERS IN GEOGRAPHY CLASSES (GRADES SIX TO NINE). Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 14(24), 05–21. https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1295

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.