FROM THEORY TO PRACTICE: THE BNCC GEOGRAPHY APPLIED TO THE STUDY OF THE ENVIRONMENT

a BNCC Geografia aplicada ao estudo do meio

Authors

  • Emilson Oliveira dos Santos Universidade Estadual do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1304

Keywords:

BNCC Geography, Geography Teaching, Environmental Study, Teresina-PI.

Abstract

The BNCC places as a duty of Geography as a curricular component to develop skills and abilities that promote geographic reasoning from the analysis of a geographical situation, providing students to understand the spatiality of the phenomenon, while becoming able to solve problems arising from the relationship between society and nature. But for this to happen, Geography classes must start from methodologies that promote the student's protagonism and the application of the theory seen in the classroom in the resolution of challenges present in the student's daily life. In this direction, this paper uses the Study of the Environment as a methodology in Geography Teaching, aiming to implement what the BNCC requires, based on the analysis of the Dengue phenomenon, conducted with students from a public school in the capital of Piaui. Thus, this work is based on theoretical research based on authors who discuss the Teaching of Geography, the Study of the Environment, documentary research with the analysis of the BNCC Geography; and the field research that shows the methodology chosen by this work in action. It is concluded that the Study of the Environment promotes what the BNCC Geography asks for with regard to the development of skills and competencies, providing the student to see sense and meaning in geographic content from the application of these in problem solving.

KEYWORDS

BNCC Geography, Geography Teaching, Environmental Study, Teresina-PI.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARARIBÁ. ADAS, Melhem. Geografia. São Paulo: Moderna, 2002.

BARBOSA, Maria Edivani Silva. A geografia na escola: espaço, tempo e possibilidades. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 12, p. 82-113, jan./jun., 2016. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N12/Art-7-Revista-Ensino-Geografia-v7-n12-Barbosa.pdf. Acesso em: 12 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n. 11/2010, de 7 de julho de 2010. Sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 anos. Brasília: CNE/CEB, 2010.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: ME/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 abr. 2023.

CALLAI, Helena Copetti. A geografia escolar - e os conteúdos da geografia. Revista Anekumene - Geografía, Cultura y Educación, Colombia, v.1, n. 1, p. 128-139, 2011. Disponível em: http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/8308. Acesso em: 13 jun. 2022.

CARVALHO, Rita de Cássia Pereira. Análise geo-ambiental em área de disposição de resíduos sólidos: um estudo do aterro controlado de Teresina, (PI). 2015. Tese (Doutorado em Geografia) - Programa de Pós-graduação em Geografia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

GOMES, Paulo Cesar da Costa. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. O conceito de estudo do meio transforma-se em tempos diferentes, em escolas diferentes, com professores diferentes. In: VESENTINI, José William. (org.). O ensino de geografia no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2004. p. 47-64.

PONTUSCHKA, Nidia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Nuria Hanglei. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007.

PORTELA, Mugiany Oliveira Brito. A BNCC para o ensino de geografia: a proposta das ciências humanas e da interdisciplinaridade. Revista OKARA: Geografia em debate, João Pessoa, v.12, n.1, p. 48-68, 2018. Disponível: https://periodicos.ufpb.br/index.php/okara/article/view/38216/19359. Acesso em: 12 abr. 2023.

RADIGONDA, José Roberto; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. O estudo do meio da aprendizagem de geografia. Paraná: SEDUC-PR, 2014.

SANTOS, Douglas. Sobre a Base Nacional Comum Curricular. 2016. Disponível em:http//basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/relatórios_analiticos/pareceres/Douglas_Sousa.pdf. Acesso em: 12 fev. 2023.

SILVEIRA, Maria Laura. Uma situação geográfica: do método à metodologia. Revista Território, Rio de Janeiro, v. 6, p. 21-28, jan./jul.,1999. Disponível em: http://www.laget.eco.br/pdf/06_3_silveira.pdf. Acesso em: 12 abr. 2023.

Published

2023-11-02

How to Cite

Santos, E. O. dos. (2023). FROM THEORY TO PRACTICE: THE BNCC GEOGRAPHY APPLIED TO THE STUDY OF THE ENVIRONMENT: a BNCC Geografia aplicada ao estudo do meio. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–24. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1304