CARTOGRAPHY TEACHING AND PROBLEM-BASED LEARNING

THE CONSTRUCTION OF RESEARCH IN GEOGRAPHY IN THE SCOPE OF PIBIC - SECONDARY EDUCATION (IG/[OMITTED FOR EVALUATION])

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1322

Keywords:

geographic reasoning, cartographic education, action research

Abstract

This study examines and discusses the utilization of maps as an auxiliary tool in fostering geographic reasoning in a research project conducted at the [omitted for evaluation] laboratory, as part of the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships (IC) for High School (PIBIC-EM). The investigation, conducted within the context of action research, employs Problem-based Learning (PBL) as the theoretical and methodological framework. The findings demonstrate that the implementation of cartography as a means to develop geographic reasoning, with a focus on exploring phenomena within the PBL methodology, enhances the spatial comprehension and critical reflection skills of high school student researchers in their respective areas of study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, Sidgley Camargo de; Cordeiro, Mariana; Freitas, Cezar Ricardo Freitas et al. Currículo do Ensino Médio: uma reflexão sobre as contribuições do Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio e do PIBIC-EM. In: Seminário Nacional Interdisciplinar em Experiências Educativas, v. 5, Paraná. p. 1463-1472, 2015. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/274699814_Curriculo_do_Ensino_Medio_uma_reflexao_sobre_as_contribuicoes_do_Pacto_Nacional_pelo_Fortalecimento_do_Ensino_Medio_e_do_PIBIC-EM> Acesso em: 16 ago. 2023.

Ascenção, Valéria de Oliveira Roque; Valadão, Roberto Célio. Professor de Geografia: Entre o estudo do fenômeno e a interpretação da espacialidade do fenômeno. In: Anais XII Colóquio Internacional de Geocrítica: El control del espacio y los espacios de control, Barcelona, 5-10 de mayo de 2014. Disponível em: <https://www.ub.edu/geocrit/coloquio2014/Valerie%20de%20Oliveira%20y%20Roberto.pdf> Acesso em: 08 abr. 2023

Brotton, Jerry. Uma história do mundo em doze mapas. Tradução: Pedro Maia. Editora Zahar. São Paulo, 2014, 616 p.

Carlini, Angélica Luciá. Aprendizagem baseada em problemas aplicada ao ensino de direito: Projeto exploratório na área de relações de consumo. 2006. 295 f. Tese (Doutorado em Educação), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

Castellar, Sonia Maria Vanzella; Moraes, Jerusa Vilhena de. Metodologias ativas: Resolução de problemas. 1. ed. São Paulo: FTD, 2016.

Freire, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987, 256 p.

Freire, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 36a ed., Ed. Paz e Terra, São Paulo. 1996, 144 p.

Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq. Resolução normativa n° 017 de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 jul. 2006. Disponível em: . Acesso em: 09 fev. 2021.

Ferreira, Marcia Serra. Iniciação científica no ensino médio: reflexões a partir do campo do currículo. In: Ferreira, C.A.; Peres, S.O.; Braga, C.N.; Cardoso, M.L.M (orgs.). Juventude e iniciação científica: políticas públicas para o ensino médio. Rio de Janeiro: EPSJV, UFRJ, 2010. p. 229-237.

Gomes, Paulo César da Costa. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017, 160 p.

Harley, John Brian; Woodward, David. The History of Cartography: cartography in prehistoric, ancient, and medieval Europe and the Mediterranean, vol. 1. Chicago/London: University of Chicago press, 1987.

Katuta, Ângela Massumi. A leitura de mapas no Ensino de Geografia. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 8, n. 8, 2011. Disponível em: <https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/426>. Acesso em: 15 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v8i8.426

Lara, Rafael da Cunha. Ubiquidade e crise pandêmica: o que há de novo no trabalho em educação? Em Tese, v. 17, n. 2, p. 24–43, 2020 DOI: https://doi.org/10.5007/1806-5023.2020v17n2p24

Lima, Renan Pessina Gonçalves de; Pinto, Igor Cauê Vieira de Oliveira.; Cecim, Jéssica da Silva Rodrigues.; Straforini, Rafael. Iniciação científica com ensino médio: a aprendizagem baseada em problemas como forma de investigação geográfica. Geografia Ensino & Pesquisa, [S. l.], v. 26, p. e22, 2022. DOI: 10.5902/2236499467519. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/67519>. Acesso em: 19 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/2236499467519

Loch, Ruth Emília Nogueira. Cartografia: representação, comunicação e visualização de dados espaciais. Florianópolis: Ed. Da UFSC, 2006, 311 p.

Martinelli, Marcelo. Mapas da Geografia e Cartografia Temática. São Paulo: Ed. Contexto, 2011, 144 p.

Minayo, Maria Cecília de Souza; Deslandes, Suely Ferreira; Cruz Neto, Otávio et al. (orgs.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001, 96 p.

Oliveira, Adriano de; Bianchetti, Lucídio. Estudantes do ensino médio e o ensino superior: explicitando o modus operandi dos bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o Ensino Médio. In: 38ª Reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), São Luís/MA. Anais [...] São Luís: ANPEd, 2017. p.1-17. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbeped/a/tt6cwkFhtz9V3HGRCWxp8TS/> Acesso em: 28 de fev. 2022.

Passini, Elza Yasuko. Prática de Ensino de Geografia e Estágio Supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007, 224 p.

Passini, Elza Yasuko. Alfabetização Cartográfica e a aprendizagem de Geografia. São Paulo: Cortez, 2012. 215 p.

Passini, Elza Yasuko; Carneiro, Sonia Maria Marchiorato; Nogueira, Valdir. Contribuições da alfabetização cartográfica na formação da consciência espacial cidadã. Revista Brasileira de Cartografia, [S. l.], v. 66, n. 4, 2014. DOI: https://doi.org/10.14393/rbcv66n4-44679

Pereira, Bernadete Terezinha; Freitas, Maria do Carmo Duarte. O uso das tecnologias da informação e comunicação na prática pedagógica da escola. Escola do Futuro, São Paulo, v. 2, n. 8, p. 32-84, 2010.

Perrenoud, Philippe. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Ed. Artmed. Peterson, 2000.

Pró-Reitoria de Graduação da Universidade Estadual de Campinas. PRG UNICAMP 2021.

Silveira, Maria Laura. Uma situação geográfica: do método à metodologia. Revista Território, [s. l.], ed. 6, 1. sem. 1999.

Simielli, Maria Elena Ramos. Cartografia no ensino fundamental e médio. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri. A Geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999. p. 92-108.

Souza, Marcelo Lopes de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013, 320 p.

Souza, Francisco Overlande Manço de; Silva, Humberto Salustriano da. Desigualdades educacionais em tempo de pandemia: os desafios dos estudantes da escola pública e das favelas cariocas em meio à crise sanitária global. Revista Espaço Crítico, Vol. 2 – N. 2 – julho de 2021.

Thiollent, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 17ª ed. São Paulo: Cortez, 2005, 136 p.

Universidade Estadual de Campinas (SP). Edital PIBIC-EM nº 1/2020. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o Ensino Médio. PIBIC-EM / CNPq – UNICAMP, Campinas, nº1, 2020. Disponível em: https: / www.prp.unicamp.br/wp-content/uploads/sites/4/2022/06/pibic-em_editais_20202021_edital012020.pdf.> Acesso em: 10 set. 2021.

Universidade Estadual de Campinas (SP). Edital PIBIC-EM nº 2/2021. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o Ensino Médio. PIBIC-EM / CNPq – UNICAMP, Campinas, n. 2, 2021. Disponível em: < https://www.prp.unicamp.br/wp-content/uploads/sites/4/2022/06/pibic-em_editais_20212022_edital022021.pdf.> Acesso em: 10 set. 2021.

Volinski, Vanessa Sabrina; Silva Filho, Claúdio Claudino da; Silva, Daniel José da et al. O PIBIC-EM como política e estratégia de aproximação da universidade com a rede de educação no ensino médio: Um relato de experiência. In: Seminário de Políticas Públicas e Sociais, v. 1, n. 1, Chapecó-SC. Resumo [...]. 2018, p. 19-20. Disponível em: <https://portaleventos.uffs.edu.br/index.php/SEPPS/article/view/7867> Acesso em: 10 set. 2021.

Published

2024-04-12

How to Cite

Pinto, I. C. V. de O., Lima , R. P. G. de, & Mendes, R. A. (2024). CARTOGRAPHY TEACHING AND PROBLEM-BASED LEARNING: THE CONSTRUCTION OF RESEARCH IN GEOGRAPHY IN THE SCOPE OF PIBIC - SECONDARY EDUCATION (IG/[OMITTED FOR EVALUATION]). Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 14(24), 05–31. https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1322

Similar Articles

<< < 17 18 

You may also start an advanced similarity search for this article.