HOW I CHOSE A TEACHING CAREER: (SELF) BIOGRAPHICAL NARRATIVES OF UNIVERSITY GRADUATE GEOGRAPHY STUDENTS [OMITTED FOR EVALUATION]

narrativas (auto)biográficas de discentes da graduação em Geografia da Universidade Federal do Pará - Campus de Altamira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1395

Keywords:

Geography, Teacher training, Life Stories, (auto) biographical narratives

Abstract

This article is a qualitative research regarding the Life Stories of five students who are studying a degree in Geography at the University [omitted for evaluation], with the aim of understanding what influences the students had when choosing to pursue a teaching career. and because in Geography, in addition to understanding their perspective on being a teacher in the North region, in which there is the Amazon Studies curricular component that is taught by Geography teachers, and among the challenges of this component is not having a degree for teachers nor textbook in schools. In search of these answers we will address (auto)biographical narratives, the Life Stories Methodology and the Scenic Understanding analysis method. Scenic Comprehension is a method used to interpret data, mainly regarding narrative research, seeking to understand the historicity of the narrator based on scenes. For this article, a bibliographical review was also adopted with subjects concerning research, in order to understand about (Auto)biographical Narratives, Life Stories, Memories and Teacher Training, with the main authors: Abrahão (2012), Candau (2011), Josso (2004; 2007), Marinas (2007) and Menezes (2019; 2021). Through the students' narratives it was possible to understand that in most cases the students chose a teaching career because they had teachers who motivated them while they were still students in basic education and because they had teachers in the family, and in other cases family influence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTAMIRA, Documento Portaria de Lotação dos Servidores Públicos Municipais Da Secretaria Municipal da Educação de Altamira Nº 17/2024, Prefeitura Municipal De Altamira - Pará – 2024.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de (Orgs.). Dimensões epistemológicas e metodologia da pesquisa (auto) biográfica: Tomo I, Natal: EdUFRN; Porto Alegre: EdiPUCRS; Salvador: EdUNED, 2012.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Biografização/heterobiografização: elaboração memorialística de uma personagem auto(hétero)biográfica em formação docente. Revista Linhas Críticas, Brasília, v. 29, p. 01-21, 2023. DOI: https://doi.org/10.26512/lc29202347664

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Ministério da Educação. Lei N 9.394, de 20-12-1996.

CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 2 ed. São Paulo: Papirus, 1992.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. Tradução de Maria Leticia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2011.

COPATTI, Carina. Professor, Livro Didático e a Autonomia Docente - olhares sobre a Docência em Geografia. Vol. 2. Curitiba: Editora CRV, 2020. DOI: https://doi.org/10.24824/978655868330.8

FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Como nos tornamos professoras? 2. ed. Belo Horizonte. Autêntica, 2003.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. Beatriz Sidou. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2013.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução: José Claudio e Julia Ferreira São Paulo: Cortez, 2004.

JOSSO, Marie Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Trad. Maria do Carmo Monteiro Pagano. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 63, p. 413-438, 2007.

JOSSO, Marie Christine. Processo autobiográfico do conhecimento da identidade Evolutiva singular-plural e o conhecimento da epistemologia existencial. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; BARREIRO, Cristhianny Bento (orgs.). A Aventura (Auto)biográfica. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2016.

LOPES, Debora Cristina; HAGEMEYER, Regina Cely de Campos. Narrativas (auto) biográficas e a identidade profissional docente em Geografia: as contribuições do diário narrativo. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 13, n. 23, p. 05-27, 2023. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1331

MARINAS, José Miguel. La escucha en la história oral. Palabra dada. Madrid: Síntesis, 2007.

MENEZES, Victória Sabbado; COSTELLA, Roselane Zordan. O método (auto) biográfico na formação inicial de professores de Geografia. Geografia Ensino e Pesquisa, Santa Maria, v. 25, p. 01-27, 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/2236499444027

MENEZES, Victória Sabbado. "Ainda somos os mesmos e vivemos como nossos..." professores: das narrativas (auto) biográficas docentes à ressignificação de (Geo) grafias. Tese (Doutorado em Geografia). Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2021.

NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Portugal: Porto Editora, coleção Ciências da Educação,1992.

PIMENTA, Selma Garrido (Org.) Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.

SANTAMARINA, Cristina; MARINAS, José Miguel. Histórias de vida y historia oral. In: DELGADO, Juan Manuel; GUTIÉRRES, Juan (Orgs.). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis, 1994.

VALLERIUS, Daniel Mallmann. A identidade profissional cidadã e o estágio supervisionado de professores de Geografia. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Estudos Socioambientais. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2017.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? In: Educação e sociedade, Campinas, vol. 28, n. 101, p. 1287-1302, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002

Published

2024-12-20

How to Cite

Araújo, W. da S., & Santos, L. P. dos. (2024). HOW I CHOSE A TEACHING CAREER: (SELF) BIOGRAPHICAL NARRATIVES OF UNIVERSITY GRADUATE GEOGRAPHY STUDENTS [OMITTED FOR EVALUATION]: narrativas (auto)biográficas de discentes da graduação em Geografia da Universidade Federal do Pará - Campus de Altamira. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 14(24), 05–29. https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1395