DISCURSIVE GENDERS, CITY AND GEOGRAPHY TEACHING:
theoretical-methodological approaches and learning from closed condominium folders
DOI:
https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.716Abstract
The objective of this work is to present the possibilities of learning from situations provided by the teacher, through the interactions between critical discourse studies and School Geography. To this end, we will present an activity carried out with a 2nd year class from a technical education school in the city of São Paulo. At the time, the production of the urban space of the city of São Paulo was currently discussed with male and female students, based on the theme “closed condominiums”. The activity was carried out with an individual qualitative analysis of condominium folders that, at the time of their realization, were in the process of being publicized and sold in some neighborhoods in the city of São Paulo. At the end of the work, we identified that the students perceived a multiplicity of senses and meanings, corroborating the effectiveness of the promotional material in producing certain meanings about the city; in addition to, and in some cases, at the same time, sharpening the perception that spatial objects reproduce an updated logic of spatial (re) production.
Keywords
Discourse, Geographic education, City
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Educação em Geografia, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. E declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98)
2. A Revista Brasileira de Educação em Geografia tambem segue a "Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre".
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).