REVISITING AND REFLECTING ON ACADEMIC RESEARCH IN THE AREA OF GEOGRAPHIC EDUCATION IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.916Abstract
This article aims to develop reflection on the academic production related to the Geographic Education area in Brazil. The text presents questions about this field of research in order to provoke debate for future discussions between geography researchers and its teaching. For this reflection, I organize the text in two parts: in the first one, I revisit my research on teaching, raising some aspects for further analysis, starting from the doctoral thesis, entitled: “Trajectory of academic research on the teaching of geography in Brazil - 1972-2000”, defended in 2003, to the most recent work carried out in 2017, entitled: “Ten years of Academic Research in Geographic Education in the Graduate Program of the Federal University of Paraíba - 2007-2017”. In the second part, I dedicate myself to questions about the advances of this research area, making them through challenge to think about teaching, its relations within geography and its specificities with Education. In general, this reflection points out the need to think about articulation strategies between the research carried out in the Geographic Education with the specific areas of geography.
Keywords
Geography Teaching, Academic Research, Scientific Production, Graduate Studies
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Educação em Geografia, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. E declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98)
2. A Revista Brasileira de Educação em Geografia tambem segue a "Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre".
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).