Ensinar Geografia é uma questão de concepção de método

Auteurs-es

  • Vanice Schossler Sbardelotto Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Mafalda Nesi Francischett Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI :

https://doi.org/10.46789/edugeo.v12i22.1131

Résumé

The article proposal addresses relevant aspects about the teaching Geography, in particular at elementary school. Discuss that the teaching Geography, as well as development of science, depends of method’s conception of teacher or scientist, that anchor your experience that can contribute to explain or mask the social conditions of space production. Makes teaching Geography resulting of method’s conception of geographical and pedagogical science. The authors dialogue with Chistofoletti (1982), Tonini (2006), Moraes (2005; 2007), Vlach (2010), Lacoste (2012), Santos (2008; 2012; 2014), Vázquez (2007), Cavalcanti (2012) and others, over the research, that address about the pedagogues formation to teaching Geography at elementary school and indicates the Critical Geography as view allows know reality. Therefore, guide the teaching directed to thinking geographic formation. This implies in praxis pedagogical directed to citizenship formation.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

CALLAI, H. C. A Geografia no Ensino Médio. Terra Livre, São Paulo , n. 14, p. 60-99, Jan-Jul 1999.

CAVALCANTI, L. D. S. O ensino de geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.

CHISTOFOLETTI, A. As perspectivas dos estudos geográficos. In: CHRISTOFOLETTI, A. Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982. p. 11-36.

CLAUDINO, S. Escola, educação geográfica e cidadania territorial. Actas do XIII Coloquio Internacional de Geocrítica: El control del espacio y los espacios de control. Barcelona: [s.n.]. 2014. p. 1-9.

CLAUDINO, S.; GONZÁLES, X. M. S..; PALACIOS, F. A. Los problemas socio-ambientales en Geografía: una lectura iberoamericana. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 39, p. 55-73, 2018.

DUARTE, N. A anatomia do homem é a chave da anatomia do macaco: A dialética em Vigotski e em Marx e a questão do saber objetivo na educação escolar. Educação e Sociedade, São Paulo, v. 21, n. 71, p. 79-115, julho 2000.

FRANCISCHETT, M. N. A cartografia escolar crítica. In.: IX Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia. Niterói-RJ: Universidade Federal Fluminense. 2007. p. 1-14.

GORCZEVSKI, C.; MARTIN, N. B. A necessária revisão do conceito de cidadania: movimentos sociais e novos protagonistas na esfera pública democrática. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2011.

KONDER, L. O que é dialética. 10. ed. São Paulo: Brasiliense, 1984.

KOSIK, K. Dialética do concreto. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

LACOSTE, Y. A Geografia – isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 19. ed. Campinas: Papirus, 2012.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histérico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

MORAES, A. C. R. Ideologias Geográficas: espaço, cultura e políticas no Brasil. 5. ed. São Paulo: Annablume, 2005.

MORAES, A. C. R. D. Geografia: pequena história crítica. 21. ed. São Paulo: Annablume, 2007.

MOREIRA, R. Pensar e ser em geografia: ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

NETTO, J. P.; BRAZ, M. Economia Política: uma introdução crítica. 8. ed. São Paulo: Cortez, v. 1, 2012.

SANTOS, M. Da totalidade ao lugar. 1. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

SANTOS, M. Por uma Geografia Nova: da crítica da Geografia a uma Geografia Crítica. 6. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

SANTOS, M. Espaço e Método. 5. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

SFORNI, M. S. D. F. Interação entre didática e teoria histórico-cultural. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, abr/jun 2015.

TONINI, I. M. Geografia Escolar: Uma história sobre seus discursos pedagógicos. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

VLACH, V. R. F. Ideologias no nacionalismo patriótico. In: OLIVEIRA, A. U. D. Para onde vai o ensino de geografia. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2010. p. 39-46.

Téléchargements

Publié-e

2022-08-09

Comment citer

Sbardelotto, V. S., & Francischett, M. N. (2022). Ensinar Geografia é uma questão de concepção de método. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 12(22), 05–23. https://doi.org/10.46789/edugeo.v12i22.1131