FIELDWORK IN AGRARIAN GEOGRAPHY:
producing knowledge about peasantry, cooperativism and agroecology
DOI:
https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.689Abstract
This paper analyses the importance of fieldwork for higher education geography by emphasizing agrarian geography themes. This text is structured upon the systematization – planning, execution and evaluation – on a fieldwork developed by a group of the Interdisciplinary Rural Education Undergraduate Course: Social Sciences and Humanities’ students, at the Universidade Federal da Fronteira Sul, Paraná, Brazil, in the first term of 2019. Peasantry, cooperativism and agroecology compose the Geography II syllabus, a course of the aforementioned major of study. This article’s methodology consists of field observation and the analysis of students’ reports. The activity allowed us to reaffirm the importance of fieldwork for geography teaching, given that it permitted to understand, in praxis, how cooperativism and agroecology establish themselves as fundamental strategies to peasantry territorialisation. In addition, conversations among the diverse participants and visits to the spaces of production and manufacture of agricultural products permitted us to visualize the contradictions placed in Brazilian countryside areas, particularly those which involve rural organizations. In those terms, fieldwork constitutes itself as the ultimate methodologic tool that allows a critical and transformative comprehension on geographic space.
Keywords
Fieldwork, Agrarian Geography, Peasantry, Cooperativism, Agroecology
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Educação em Geografia, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. E declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98)
2. A Revista Brasileira de Educação em Geografia tambem segue a "Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre".
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).