WHO WRITES THE GEOGRAPHY TEXTBOOK?
DOI:
https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.703Abstract
Who are the authors of the Geography textbooks distributed in Brazilian public schools from 2005 to 2022? What are your backgrounds? Where did they study and work professionally? The objective of this research was to outline the profile of these professionals in order to launch some reflections on the National Textbook Program (PNLD). To achieve this goal, Lattes curriculum were accessed, as well as internet sites and direct contacts with thirty authors via e-mail. To discuss the function of authority, we used Foucault, Maingueneau and Barthes. For textbook studies, we use foreign and national references. As a result of the research, we concluded that the majority of the authors are men (63%), with initial formation in Geography (86%), passing through the University of São Paulo (60%), being 37% teachers in private schools and only 6% of the public basic education network. We understand, however, that the production of a textbook is collective, in which, in addition to the authors, different social actors (researchers, editors, teachers, students, parents, legislators etc.) act, the language itself and the cultural scope that defines it.
Keywords
Textbook National Program (PNLD), Author-function, Geography Teaching
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Educação em Geografia, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. E declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98)
2. A Revista Brasileira de Educação em Geografia tambem segue a "Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre".
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).