ACADEMIC PRODUCTION ABOUT GEOGRAPHY TEACHING:
the Laboratory of Studies and Research in Geographical Education as a reference place for research
DOI:
https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.919Resumen
This article presents activities developed at the Laboratory of Studies and Research in Geographical Education - LEPEG, situated at the Institute of Social and Environmental Studies at the Federal University of Goiás. This article goal is to show its expressiveness in the field of teaching research of Geography in Brazil. In the last three decades, several studies have pointed to the expansion and consolidation of this field of research, qualifying and legitimizing it as a relevant field for the area. In this context, LEPEG was created. A reference place that has been dedicated to the initial and continuing teachers' training, to research on different topics in the Geography's teaching and to extension of its activities to society. It's always guided by the principles of collective and critical-collaborative work, also by the integration between theory and practice, for the effective and systematic articulation between the University and the Basic Education schools. The group of professionals who develop their activities in this laboratory is characterized by their specialty in Geography's teaching research, dedicating themselves to different themes, such as School Cartography, the Teaching of the City and Citizenship, theoretical-methodological foundations of geographic thinking in teaching and the Teaching of physical-natural themes.
Keywords
Research and teaching, Teacher training, Collective and collaborative work, Basic education
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Educação em Geografia, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. E declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98)
2. A Revista Brasileira de Educação em Geografia tambem segue a "Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre".
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).