SCHOOL, FOR WHAT DO I WANT IT!?
Distensions on the meanings of public education and the context management ideia
DOI:
https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.911Abstract
This article aims to problematize distensions about the meanings and purposes of public education from the debate about the interactions between the paradigms of equality and diversity. It presents bases and implications of the operationalization of these paradigms in the educational field, highlighting contradictions and disputes in the conformation of the curriculum that results from this interaction. As a strategy for dialogue between these paradigms, we suggest the debate around the Code Theory and the idea of contexts management of Basil Bernstein, as intellectual devices to understanding the different demands and tensions around public education. It also seeks to reflect on how specialized disciplinary discourses are recontextualized and related to different and unequal learning contexts. Finally, it’s stands out the role of Bernstein's proposals in promoting a fairer school, that is, committed to the recognition and appreciation of differences and to the more equal access to the different forms of knowledge that make up school curriculum.
Keywords
Public education, Curriculum, Contextual management, Fair school
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Educação em Geografia, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. E declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98)
2. A Revista Brasileira de Educação em Geografia tambem segue a "Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre".
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).