Agroecologia, Geografia e permacultura:

experiências na Horta Escolar Sidney Bueno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v15i25.1434

Keywords:

Geografia Escolar, Sustentabilidade, Meio Ambiente, Paisagem

Abstract

The project Horta Escolar Sidney Bueno carried out at Escola Municipal São Paulo, in Rio de Janeiro, between 2022 and 2023, aimed to create a garden based on the principles of agroecology and permaculture. Integrating concepts from school geography, such as landscape reading, and curriculum content related to the environment and sustainability, the project sought to develop an understanding of the interactions between space, society, and nature. The holistic approach of permaculture, especially landscape reading, was essential for identifying the potentials and limitations of the school environment and planning sustainable solutions. Student involvement in observing and interacting with landscape elements promoted cartographic literacy and stimulated autonomy. Additionally, the project emphasized the importance of permaculture as a philosophy of permanent culture, emphasizing care for the Earth, for people, and for the future, in response to the challenges of climate change. Thus, environmental education based on permaculture and agroecology provided a comprehensive and socially relevant approach for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Luyanne; BARROS, Felipe. Leitura da paisagem: construção de uma horta escolar a partir do design permacultural. In: Columbia Global Centers et al (Org). Caderno Pedagógico das Hortas. Rio de Janeiro: Climate Hub Rio, 2024. Acesso em: https://globalcenters.columbia.edu/sites/default/files/content/Rio/Climate%20Hub%20Rio/Publications/Caderno%20Pedag%C3%B3gico%20das%20Hortas.pdf. Acesso em: 20 abr 2025.

BERTOLOTO, Juliana. Horta escolar como projeto pedagógico na educação geográfica. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação em Geografia. Florianópolis, 2014. 82 p.

BEZERRA, Amelia. Tecendo caminhos e afirmando sentidos entre cidadania, espaço e geografia escolar. Revista Tamoios, ano 12, n. 2, p. 22-31, jul/dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2016.23532

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. Anais do I Seminário Nacional Currículo em movimento – Perspectivas Atuais. Belo Horizonte, novembro de 2010.

CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola. São Paulo: Papirus, 2012.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. São Paulo: Papirus, 1998.

MOLLINSON, Bill; HOLMGREN, David. Permacultura Um: uma agricultura permanente nas comunidades em geral. Trad. Norberto de P. Lima. São Paulo: Editora Ground Ltda, 1983.

MOLLISON, Bill. Introdução à permacultura. Brasília: MA/SDR/PNFC, 1998.

PREFEITURA DA CIDADE DO RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Educação. Currículo de Geografia. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/10884554/4268546/GEOGRAFIA.pdf. Acesso em: 20 abr 2025.

RIVERA, José Armando. Los escenarios de la cotidianidad de la cotidianidad, la educación geográfica y la compleja realidad globalizada. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 5, n. 9, p. 04-28, jan./jun., 2015.

SANTOS, Letícia. A permacultura como dispositivo de ressignificação do espaço geográfico. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas – Florianópolis, 2015. 73 p.

SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. São Paulo: Edusp, 2003. TRINDADE, Azoilda. Fragmentos de um Discurso sobre Afetividade. In: TRINDADE, Azoilda, et al (Org.). Saberes e Fazeres, vol.1: Modos de Ver. 1ª ed. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2006. p.101-113.

Published

2025-05-15

How to Cite

Azevedo, L. C. L. de. (2025). Agroecologia, Geografia e permacultura: : experiências na Horta Escolar Sidney Bueno. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 15(25), 05–23. https://doi.org/10.46789/edugeo.v15i25.1434