THE CITY OF SÃO PAULO IN GEOGRAPHY SCHOOLBOOKS

AN ANALYSIS OF ITS PHOTOGRAPHS AND CONTEXTS

Authors

  • Mario André Corrêa de Faria Universidade do Estado de Santa Catarina https://orcid.org/0009-0001-1194-1514
  • Ana Paula Nunes Chaves Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1351

Keywords:

Image, Contextual analysis, spatial representarion, geographical imaginations

Abstract

Since their invention, photographs have documented spaces, people, and landscapes of our world. They also employ visual language in various forms of media to stimulate geographical imaginations about the depicted spaces. In Geography schoolbooks, photographs illustrate and complement the topics and contents taught in schools, increasingly occupying a central role in the teaching process. In the course of researching and analyzing photographs in Geography schoolbooks, it was observed that there is a significant recurrence of photographs of São Paulo (Brazil). What do the photographs and the context tell us? What are the contextual recurrences? Do the images align with geographical imaginations? These and other questions are addressed based on the methodological analysis proposed by Veronica Holman, which examines photographs within the visual context (text, arrangement, and support of the images). The research revealed that São Paulo is embedded within a multifaceted context encompassing issues such as pollution, social conflicts, migratory patterns, and economic influences. We examined a total of twelve volumes from three distinct collections of educational materials approved by the Programa Nacional do Livro Didático, specifically designed for the Geography in the final years of Elementary School. The photographs related to São Paulo were categorized and analyzed, enabling an understanding of the circulating narratives through the photographs and their contexts. The aim was not to establish what is right or wrong in the ways São Paulo is visually represented but rather to provide an overview of what this visual resource tells us about São Paulo and, in turn, to offer insights into the conception of geographical imaginations of this space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario André Corrêa de Faria, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e Professor de Geografia da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis.

Ana Paula Nunes Chaves, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) e Professora no Departamento de Geografia e no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

References

ADAS, Melhem. Expedições geográficas: 6º ao 9º ano. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2018.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Panorama São Paulo. 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/sao-paulo/panorama. Acesso em: 9 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2020: geografia – guia de livros didáticos. Disponível em: https: //pnld.nees.ufal.br/pnld_2020/componente-curricular/pnld2020-geografia. Acesso em: 24 fev. 2023.

CALLAI, Helena Copetti; CAVALCANTI, Lana de Souza; CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Lugar e cultura urbana: um estudo comparativo de saberes docentes no Brasil. Terra Livre, Presidente Prudente, v. 1, n. 28, p. 91-108, 2007. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/224. Acesso em: 10 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.62516/terra_livre.2007.224

DELLORE, César Brumini. Araribá mais geografia (6º ao 9º ano). São Paulo: Moderna, 2018.

EXTRA. Maior cidade do país, São Paulo tem área rural com pomares e bois pastando pelas ruas. 2010. Disponível em: https://extra.globo.com/noticias/brasil/maior-cidade-do-pais-sao-paulo-tem-area-rural-com-pomares-bois-pastando-pelas-ruas-518873.html. Acesso em: 8 jul. 2024.

FIRMINO, Larissa Corrêa; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczunski. Imagens-clichês e livros didáticos: reflexões para o ensino de geografia. In: TONINI, Ivaine Maria; GOULART, Ligia Beatriz; SANTANA FILHO, Manoel Martins de; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczunski; COSTELLA, Roselane Zordan (org.). O livro didático de geografia e os desafios da docência para aprendizagem. Porto Alegre: Sulina, 2017. p. 103-112.

GOOGLE. Cidade de São Paulo. Disponível em: https://google.com. Acesso em: 9 jul. 2024.

HOLLMAN, Veronica. Los contextos de las imagenes: un itinerario metodológico para la indagacion de lo visual. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 36, p. 61-83, 2014. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/espacoecultura/article/view/18934. Acesso em: 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2014.18934

LENZI, Maria Helena. Das imagens à ausência. Das imagens, a ausência: um estudo geográfico sobre a ilusão do tempo nas imagens de Florianópolis. 2010. 117 p. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94559. Acesso em: 9 jul. 2024.

MASSEY, Doreen. A mente geográfica. GEOgraphia, Niterói, v. 19, n. 40, p. 36-40, 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13798. Acesso em: 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2017.1940.a13798

OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao Machado de. Fotografias dizem do (nosso) mundo: educação visual no encarte megacidades, do jornal O Estado de São Paulo. In: TONINI, Ivaine Maria et al. (org.) O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011. p. 245-257.

OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao Machado de; GIRARDI, Gisele. Apresentação. Etd - Educação Temática Digital, Campinas, v. 11, n. 2, p. 3-8, 2010. Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/881. Acesso em: 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v11i2.881

PREFEITURA MUNICIPAL DE SÃO PAULO. Zona rural. [s. d.]. Disponível em: https://gestaourbana.prefeitura.sp.gov.br/zona-rural/. Acesso em: 9 jul. 2024.

ROSE, Gillian. Sobre a necessidade de se perguntar de que forma, exatamente, a geografia é “visual”? Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 33, p. 197-206, 2013. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/8473. Acesso em: 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2013.8473

SIMILARWEB. Análise de participação de mercado, receita e tráfego da plataforma de busca Google. 2024. Disponível em: https://www.similarweb.com/pt/website/google.com/#overview. Acesso em: 9 jul. 2024.

TONINI, Ivaine Maria. Imagens nos livros didáticos de geografia: seus ensinamentos, sua pedagogia... Mercator, Fortaleza, ano 2, n. 4, p. 35-44, 2003. Disponível em: https://www.mercator.ufc.br/mercator/article/view/148. Acesso em: 9 jul. 2024.

TORREZANI, Neiva Camargo. Vontade de saber - geografia: 6º ao 9º ano: ensino fundamental: anos finais. São Paulo: Quinteto Editorial, 2018.

Published

2024-08-23

How to Cite

Faria, M. A. C. de, & Chaves, A. P. N. (2024). THE CITY OF SÃO PAULO IN GEOGRAPHY SCHOOLBOOKS: AN ANALYSIS OF ITS PHOTOGRAPHS AND CONTEXTS. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 14(24), 05–25. https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1351

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.