THE CITY OF SÃO PAULO IN GEOGRAPHY SCHOOLBOOKS
AN ANALYSIS OF ITS PHOTOGRAPHS AND CONTEXTS
DOI:
https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1351Keywords:
Image, Contextual analysis, spatial representarion, geographical imaginationsAbstract
Since their invention, photographs have documented spaces, people, and landscapes of our world. They also employ visual language in various forms of media to stimulate geographical imaginations about the depicted spaces. In Geography schoolbooks, photographs illustrate and complement the topics and contents taught in schools, increasingly occupying a central role in the teaching process. In the course of researching and analyzing photographs in Geography schoolbooks, it was observed that there is a significant recurrence of photographs of São Paulo (Brazil). What do the photographs and the context tell us? What are the contextual recurrences? Do the images align with geographical imaginations? These and other questions are addressed based on the methodological analysis proposed by Veronica Holman, which examines photographs within the visual context (text, arrangement, and support of the images). The research revealed that São Paulo is embedded within a multifaceted context encompassing issues such as pollution, social conflicts, migratory patterns, and economic influences. We examined a total of twelve volumes from three distinct collections of educational materials approved by the Programa Nacional do Livro Didático, specifically designed for the Geography in the final years of Elementary School. The photographs related to São Paulo were categorized and analyzed, enabling an understanding of the circulating narratives through the photographs and their contexts. The aim was not to establish what is right or wrong in the ways São Paulo is visually represented but rather to provide an overview of what this visual resource tells us about São Paulo and, in turn, to offer insights into the conception of geographical imaginations of this space.
Downloads
References
ADAS, Melhem. Expedições geográficas: 6º ao 9º ano. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2018.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Panorama São Paulo. 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/sao-paulo/panorama. Acesso em: 9 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2020: geografia – guia de livros didáticos. Disponível em: https: //pnld.nees.ufal.br/pnld_2020/componente-curricular/pnld2020-geografia. Acesso em: 24 fev. 2023.
CALLAI, Helena Copetti; CAVALCANTI, Lana de Souza; CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Lugar e cultura urbana: um estudo comparativo de saberes docentes no Brasil. Terra Livre, Presidente Prudente, v. 1, n. 28, p. 91-108, 2007. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/224. Acesso em: 10 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.62516/terra_livre.2007.224
DELLORE, César Brumini. Araribá mais geografia (6º ao 9º ano). São Paulo: Moderna, 2018.
EXTRA. Maior cidade do país, São Paulo tem área rural com pomares e bois pastando pelas ruas. 2010. Disponível em: https://extra.globo.com/noticias/brasil/maior-cidade-do-pais-sao-paulo-tem-area-rural-com-pomares-bois-pastando-pelas-ruas-518873.html. Acesso em: 8 jul. 2024.
FIRMINO, Larissa Corrêa; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczunski. Imagens-clichês e livros didáticos: reflexões para o ensino de geografia. In: TONINI, Ivaine Maria; GOULART, Ligia Beatriz; SANTANA FILHO, Manoel Martins de; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczunski; COSTELLA, Roselane Zordan (org.). O livro didático de geografia e os desafios da docência para aprendizagem. Porto Alegre: Sulina, 2017. p. 103-112.
GOOGLE. Cidade de São Paulo. Disponível em: https://google.com. Acesso em: 9 jul. 2024.
HOLLMAN, Veronica. Los contextos de las imagenes: un itinerario metodológico para la indagacion de lo visual. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 36, p. 61-83, 2014. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/espacoecultura/article/view/18934. Acesso em: 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2014.18934
LENZI, Maria Helena. Das imagens à ausência. Das imagens, a ausência: um estudo geográfico sobre a ilusão do tempo nas imagens de Florianópolis. 2010. 117 p. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94559. Acesso em: 9 jul. 2024.
MASSEY, Doreen. A mente geográfica. GEOgraphia, Niterói, v. 19, n. 40, p. 36-40, 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13798. Acesso em: 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2017.1940.a13798
OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao Machado de. Fotografias dizem do (nosso) mundo: educação visual no encarte megacidades, do jornal O Estado de São Paulo. In: TONINI, Ivaine Maria et al. (org.) O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011. p. 245-257.
OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao Machado de; GIRARDI, Gisele. Apresentação. Etd - Educação Temática Digital, Campinas, v. 11, n. 2, p. 3-8, 2010. Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/881. Acesso em: 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v11i2.881
PREFEITURA MUNICIPAL DE SÃO PAULO. Zona rural. [s. d.]. Disponível em: https://gestaourbana.prefeitura.sp.gov.br/zona-rural/. Acesso em: 9 jul. 2024.
ROSE, Gillian. Sobre a necessidade de se perguntar de que forma, exatamente, a geografia é “visual”? Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 33, p. 197-206, 2013. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/8473. Acesso em: 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2013.8473
SIMILARWEB. Análise de participação de mercado, receita e tráfego da plataforma de busca Google. 2024. Disponível em: https://www.similarweb.com/pt/website/google.com/#overview. Acesso em: 9 jul. 2024.
TONINI, Ivaine Maria. Imagens nos livros didáticos de geografia: seus ensinamentos, sua pedagogia... Mercator, Fortaleza, ano 2, n. 4, p. 35-44, 2003. Disponível em: https://www.mercator.ufc.br/mercator/article/view/148. Acesso em: 9 jul. 2024.
TORREZANI, Neiva Camargo. Vontade de saber - geografia: 6º ao 9º ano: ensino fundamental: anos finais. São Paulo: Quinteto Editorial, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Educação em Geografia, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. E declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98)
2. A Revista Brasileira de Educação em Geografia tambem segue a "Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre".
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).