Imagens do globo terrestre ecoam em imaginações geográficas
DOI:
https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1362Keywords:
Visual resources; National Geographic; Geographic education.Abstract
This article aims to present preliminary results of scientific research that focuses on the analysis of images of the globe published by National Geographic magazine from the 1970s to the 2020s. The investigation encompasses the search for an interpretation of respect for images that allows the understanding of how they are appropriate, that is, the way they are presented and the functions they perform when arranged on the pages of the periodical, in addition to the discussion of their relationship with the formation of geographic imaginations. It is carried out through an archaeogenealogical reading based on Michel Foucault, which resulted in the detection of three types of graphic representations of the Earth: drawings, photographs and satellite images, which perform four main functions: as a reference to the National Geographic Society; as an indication of the location of dynamics on the Earth's surface; as a reference to Planet Earth as our home; as a reference to an idea of globalization linked, sometimes, to a socio-environmental tone of consumer goods, services and/or institutions. It was concluded that the images of the globe displayed in the magazine are valuable visual resources that act in the formation of geographic imaginations and that their possible impacts on geographic education must be under our investigative eyes.
Downloads
References
COSGROVE, D. E. Contested Global Visions: One-World, Whole-Earth, and the Apollo Space Photographs. Annals of the Association of American Geographers, vol. 84, nº. 2, p. 270- 294, jun. 1994. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1994.tb01738.x
COSGROVE, D. E. Apollo’s Eye - A Cartographic Genealogy of the Earth in the Western Imagination. United States of America: The Johns Hopkins University Press, 2001. 351 p.
COSGROVE, D. E.; FOX, W. L. Photography and Flight. London: Reaktion Books Ltd, 2010. 147 p.
FARGE, A. O Sabor do Arquivo. Tradução de Fátima Murad. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009. 120 p.
HOLLMAN, V. C. Los contextos de las imágenes: um itinerário metodológico para la indagación de lo visual. Rio de Janeiro: Espaço e Cultura - UERJ, nº. 36, p. 61-83, jul./dez. de 2014. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2014.18934
HOLLMAN, V. C. Entre impossibilidades y deseos: la fotografia, um dispositivo para aprehender e imaginar lo espacial. Punto Sur 2, p. 48 – 63, enero/junio de 2020.
MASSEY, D. B. A Mente Geográfica. Dossiê Doreen Massey. GEOgraphia. Niterói: Universidade Federal Fluminense, v. 19, nº. 40, mai/ago de 2017. DOI: https://doi.org/10.22409/geographia.v19i40.1193
MIZAN, S. National Geographic - Visual and Verbal Representatations of Subaltern Cultures Revisited. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários da Língua Inglesa) - Faculdade de Ciências e Letras da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
ROSE, G. Sobre a necessidade de se perguntar de que forma, exatamente, a Geografia é “visual”? Espaço e Cultura - UERJ, nº. 33, p. 197-206, jan./jun. de 2013. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2013.8473
SOUZA, D. R, M. A fotografia enquanto representação do real: a identidade visual criada pelas imagens dos povos do Médio-Oriente publicadas na National Geographic. Observatorio (OBS*), v. 4, p. 117-137, 2010.
TOMELIN, V. P. Imagens do globo terrestre ecoam em concepções de mundo e na educação geográfica: o que vemos na revista National Geographic. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.
OLIVEIRA JUNIOR, W. M. Grafar o espaço, educar os olhos: rumo a geografias menores. Pro-Posições - Campinas, v. 20, nº. 3, p. 17-28, set/dez de 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000300002
NATIONAL GEOGRAPHIC SOCIETY, 2023. Disponível em: https://www.nationalgeographic.org/society/ Acesso em 15/05/2023.
NATIONAL GEOGRAPHIC VIRTUAL LIBRARY, 2022. Disponível em: https://www.gale.com/primary-sources/national-geographic-virtual-library Acesso em 22/03/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Educação em Geografia, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. E declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98)
2. A Revista Brasileira de Educação em Geografia tambem segue a "Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre".
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).