A obra do BRT Norte-Sul de Goiânia e suas possibilidades para o ensino de Geografia

uma prática no 9º ano do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1243

Keywords:

Ensino de Geografia, Ensino de cidade, Obras do BRT, Mobilidade urbana, Paisagem

Abstract

The work of BRT Norte-Sul de Goiânia and its possibilities for teaching Geography: a practice in the 9th Year of Elementary School

The article presents a work, a combination of knowledge for the development of a didactic course carried out with a class of the 9th year of Elementary School, at the Major Alberto Nóbrega State School, in the city of Goiânia - GO. Languages ​​and a dialogue between the student's reality and the Geography content were used for the development of this. The didactic route was based on Cavalcanti (2019), with the objective of problematizing the city experienced by students to understand the dynamics of urban mobility of the BRT (Bus Rapid Transit) line and its impacts on the landscape. Therefore, these contents linked to the right to the city were intended to discuss everyday problems caused to passers-by in the surrounding areas to the delimited spatial clipping. As a result of the didactic route, it was intended to understand the urban dynamics, through didactic mediation referring to the city, the landscape and urban mobility, having as an event the BRT works. Thus, the practice developed in the context of the teaching-learning of Geography, strengthens the reflection that young students have about their place of living, impacted by a great work of urban mobility. We hope to contribute to the development of spatial thinking and geographical thinking for citizen education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, Fernanda. Com a presença de Dilma, a Prefeitura de Goiânia lança as obras do BRT. 2015. Disponível em: https://g1.globo.com/goias/noticia/2015/03/com-presenca-de-dilma-prefeitura-de-goiania-lanca-obras-do-brt.html. Acesso em: 20 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Terceira versão. Brasília: MEC, 2017b. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 05 dez. 2022.

CALLAI, Helena Copetti. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos (Org.). Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2003. p. 84.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; PAULA, Igor Rafael de. O papel do pensamento espacial na construção do raciocínio geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, SP, v. 10, n. 19, p. 294-322, 2020. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/922. Acesso em: 20 ago. 2022.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Cidade Ensinada e a Cidade Vivida: Encontros e Reflexões no Ensino de Geografia. In: CAVALCANTI, Lana de Souza. (Orgs). Temas da Geografia na Escola Básica. Campinas, SP: Papirus Editora, 2013.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia Escolar e a Cidade: Ensaio sobre o Ensino de Geografia para a Vida Urbana Cotidiana. Campinas: Papirus, 2008.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.

COSTA, Francisco. Prefeitura de Goiânia investe em extensão de um BRT que ainda não existe. 2019. Disponível em: https://www.jornalopcao.com.br/ultimas-noticias/prefeitura-de-goiania-investe-em-extensao-de-um-brt-que-ainda-nao-existe-176228/. Acesso em: 20 ago. 2022.

CUNHA, Débora Ferreira da; ZECHIN, Patrick; HADDAD, Marcos Bittar. Estrutura espacial, mobilidade urbana e direito à cidade: o caso do BRT em Goiânia. Anais XVIII ENANPUR 2019.

DINIZ, Augusto. No aniversário de 7 anos, obras do BRT Norte-Sul revelam o sonho inacabado de Goiânia. 2022. Disponível em: https://ohoje.com/noticia/cidades/n/1390187/t/no-aniversario-de-7-anos-obras-do-brt-norte-sul-revelam-sonho-inacabado-de-goiania/#:~:text=BRT%20cruzaria%20com%20o%20VLT&text=O%20projeto%20inclui%20o%20uso,ve%C3%ADculo%20custou%20R%24%20750%20milh%C3%B5es/acesso%2020/08/2022 . Acesso em: 20 ago. 2022.

GOIÁS. Secretaria Estadual de Educação. Documento Curricular de Goiás, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/go_curriculo_goias.pdf. Acesso em: 10 dez. 2022.

GOUVEIA, Marcelo. BRT vai corrigir desequilíbrio no sistema de transporte de Goiânia. 2015. Disponível em: https://www.jornalopcao.com.br/reportagens/brt-vai-corrigir-desequilibrio-no-sistema-de-transporte-de-goiania-54207/. Acesso em: 20 ago. 2022.

MELO, Daniele de Castro Pessoa de; CUNHA, Débora Ferreira da; ZECHIN, Patrick Di Almeida Vieira. Estrutura Espacial, Mobilidade e Transporte Público: O caso do BRT Norte-Sul da grande Goiânia. Rev. Dir. Cid., Rio de Janeiro, v. 14, n. 03, p. 1798-1823, 2022.

OLIVEIRA, Ivanilton José de; MORAES, Loçandra Borges de (Orgs.). Cartografia escolar: região metropolitana de Goiânia. 2. ed. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2020.

TORREAL, Alda Maria Araújo; KAUER, Inez Maria M. V (Orgs.). Espaço urbano: região metropolitana de Goiânia. 2. ed. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2022.

RICHTER, Denis. A Leitura e análise espacial por meio de mapas mentais na Geografia Escolar. Revista Signos Geográficos, Goiânia, 4, p. 1–26. Disponível em: https://doi.org/10.5216/signos.v4.74429. Acesso em: 20 ago. 2022.

RICHTER, Denis. A linguagem cartográfica no ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 277-300, 2017. Acesso em: 20 ago. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.46789/edugeo.v7i13.511. Acesso em: 20 ago. 2022.

RICHTER, Denis. O mapa mental no ensino de Geografia: concepções e propostas para o trabalho docente. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/109202. Acesso em: 20 ago. 2022.

SIMIELLI, Maria Elena Ramos. Cartografia no ensino fundamental e médio. Geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999. p. 92-108.

Published

2023-06-19

How to Cite

Veloso, C. M., Brito, M. C. de, & Almeida, R. M. de. (2023). A obra do BRT Norte-Sul de Goiânia e suas possibilidades para o ensino de Geografia: uma prática no 9º ano do Ensino Fundamental. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–25. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1243

Similar Articles

<< < 18 19 20 21 22 23 

You may also start an advanced similarity search for this article.