O saber geográfico e a construção de conhecimento a partir da realidade dos estudantes

reflexões sobre a proposta do Trabalho Colaborativo Autoral no município de São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1332

Keywords:

Conhecimento escolar, Currículo, Saber geográfico, Prática pedagógica

Abstract

The proposal for Trabalho Colaborativo Autoral (TCA) emerged in 2013, at the municipal government of São Paulo. It is based on a dialogic (FREIRE, 2001) and interdisciplinary practice of building knowledge from the student's experience and reality. The objective of the text is to understand the relevance of the ACT, carried out in the SME-SP units, as a serious pedagogical and political practice, in the production of significant knowledge, being relevant in the face of the current curricular impositions of neoliberal policies (APPLE, 2006; ARROYO, 2013). For this, it reflected on the relevance of geographic knowledge and the fieldwork method on this practice. And finally, it is understood that the ACT can be a practice that enables the construction of more reflective, critical and creative knowledge about the student's reality, in addition to enabling him to understand himself as a historical subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Cecília Cardoso Teixeira de; MARTINS, Elvio Rodrigues; SILVA, Jorge Luiz Barcellos da. A ciência geográfica e o ensino de Geografia dos anos 1980 aos dias de hoje: uma avaliação. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 9, n. 18, p. 05-19, jul./dez., 2019. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/747. Acesso em 2 de novembro de 2023.

APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. 3 ª ed. Porto Alegre: Artmed. p. 287, 2006.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Currículo, território em disputa. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 15ª ed. São Paulo: Contexto. p. 192, 2010.

FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. 5 ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.

PONTUSCHKA, Nídia; PAGANELLI, Tomoko Yida; CACETE, Núria Hanglei. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2007.

SÃO PAULO (PMSP). Secretaria Municipal de Educação. Programa Mais Educação São Paulo: subsídios para a implantação. São Paulo: SME/DOT, 2014a.

SÃO PAULO (PMSP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Plano de navegação do autor: caderno do professor. Secretaria Municipal de Educação: São Paulo, 2014b.

Published

2023-11-04

How to Cite

Lopes, M. R. C. (2023). O saber geográfico e a construção de conhecimento a partir da realidade dos estudantes: reflexões sobre a proposta do Trabalho Colaborativo Autoral no município de São Paulo. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–19. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1332