Territorial Unit of Learning

THE SYMBOLIC TERRITORY OF STUDENTS IN THE GEOGRAPHIC SPACE MOBILIZED BY THE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1191

Keywords:

Territory, School, Learning, School Geography

Abstract

Territory is an important concept for Geography, because in addition to theoretical abstraction, it has materiality from the power struggles between different subjects in space. In this context, the school and its community are also inserted. This fact makes it possible to identify the potential of this concept for geographic education. This is how the Territorial Learning Unit proposal was born as a territory of empowerment in School Geography, since it allows the student to understand himself as a subject in the world with the potential for transformation. The text was prepared from a bibliographic review with the qualitative selection of references that deal with Geographic Space, Territory, Geographies of Children and Youth and Collaborative Cartography. It also understands that school territories already exist, although they need recognition for the didactic-pedagogical provocation that favors the students of basic education, the geographicization of the existing spatiality, activation of citizenship and perception of the global sense of place. In this way, power relations territorialize the spaces close to the school units and these can serve as a reference for the conduction of everyday knowledge to the scientific knowledge of Geography, which makes it possible to see the invisible in what is materially perceptible in the banal spaces of the territory used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Chaves de Farias, Universidade de Brasília

Doutorando e Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília (UnB) na área de concentração em Gestão Territorial e Ambiental com ênfase em Geografia Escolar. Licenciado em Geografia em instituição privada como bolsista do PROUNI. Atualmente é professor de Geografia na rede privada de ensino do Distrito Federal e integra o grupo de pesquisa - Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores em Geografia da Universidade de Brasília - GEAF/UnB. Tem experiência na área de Educação em Geografia.

Cristina Maria Costa Leite, Universidade de Brasília

Geógrafa, Doutora em Educação, com Mestrado em Gestão Ambiental e Especialização em Gestão do Território e Sensoriamento Remoto. Professora efetiva da Universidade de Brasília, com atuação na Graduação em Pedagogia e na Pós-Graduação em Geografia, no processo de formação de professores na área de Geografia, bem como na análise das questões referentes ao ensino/aprendizagem desse campo disciplinar, nas modalidades presencial e à distância. Desenvolve projetos de pesquisa relacionados a "Identidade, Território e Paisagem" no contexto da Região Centro - Oeste e do Distrito Federal e "Educação em Geografia" em nível do Ensino Fundamental, Médio e Superior. Coordena o Laboratório de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (LEPEGEO) da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Possui significativa experiência em trabalhos referentes à Gestão ambiental de Terras Indígenas e Educação Ambiental. Técnica Especializada Nível 5 no Ministério do Meio Ambiente, na modalidade de contrato temporário, com exercício no Programa de Zoneamento Ecológico - Econômico do Território Nacional/PZEE (2003-2007), Sistema Nacional de Informações sobre o Meio Ambiente/SINIMA (2007-2008) e Programa Nacional de Meio Ambiente/PNMA (2007-2010).

References

AITKEN, S. C. Coloring Outwith the Lines of the Map: Children’s Geographies as Contested Subfield and Practical Global Force. Establishing Geographies of Children and Young People, p. 1-33, 2019.

ARAQUE, J. G. Mapeos colaborativos: oportunidad para la geografía de acrecentar el uso de una valiosa herramienta de análisis territorial. Cuadernos de geografía, n. 104, p. 43-58, 2020.

AZAMBUJA, L. D. D. O problema-tema e a situação geográfica propostos na BNCC e o ensino-aprendizagem da Geografia. Revista Signos Geográficos, v. 2, p. 1-21, 2020.

CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos (org.). Ensino de Geografia: Práticas e Textualizações no Cotidiano. Porto Alegre/RS: Ed. Mediação, 2000, p.83-134.

CASTELLAR, S. M. V. e VILHENA, J. Ensino de Geografia. São Paulo: CENGAGE Learning. 2011. Acesso em: 16 jan. 2023.

CASTELLAR, S. M. V.; PEREIRA, C. M. R. B.; GUIMARÃES, R. B. For a Powerful Geography in the Brazilian National Curriculum. Geographical Reasoning and Learning. Springer, Cham, 2021. p. 15-31.

CAVALCANTI, L. de S. Geografia, Escola e Construção de Conhecimentos. Campinas/SP: Ed. Papirus, 2ª edição, 1998.

________. A cidadania, o direito a cidade e a geografia escolar - Elementos de geografia para o estudo do espaço urbano. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 3, n. 1, p. 41-55, 1999. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.1999.123346. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/123346. Acesso em: 16 jan. 2023.

________. Geografia Escolar a a Cidade: ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana cotidiana. São Paulo: Editora Papirus, 2008.

________. O ensino de geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.

________. Pensar pela Geografia – ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.

CLAUDINO, S. e SOUTO G. X. M. Construímos uma educação geográfica para a cidadania participativa. o caso do projeto NÓS PROPOMOS! Signos Geográficos-Boletim NEPEG de Ensino de Geografia, 2019, vol. 1, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/59171. Acesso em 16. jan. 2023.

FARIAS, R. C. de. Trabalho de campo em unidade territorial de aprendizagem: possibilidade para o ensino de cidade na geografia escolar. 2019. 160 f., il. Dissertação (Mestrado em Geografia) — Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

FARIAS, P. S. C. A Geografia Escolar crítica e a formação para a cidadania. Revista GeoSertões, [S.l.], v. 5, n. 10, p. 12-39, mar. 2021. ISSN 2525-5703. Disponível em: https://cfp.revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/geosertoes/article/view/1649>. Acesso em: 09 jan. 2023. doi:http://dx.doi.org/10.56814/geosertoes.v5i10.1649.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Organização e tradução de Roberto Machado. 18 ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e terra, 1996.

FREIRE, N. Palavra Aberta - O legado da obra de Paulo Freire para a educação global contra-hegemônica. Educação em Revista, v. 35, 2019.

GROSFOGUEL, R. (2008). Hacia un pluriversalimo transmoderno decolonial. Tábula Rasa, Colombia, (9): p. 199-215.

HAESBAERT, R. da C. Viver no Limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

HOFFMANN, O. Las configuraciones territoriales de movilidad, o el espacio como lenguaje político. In: HOFFMANN, O.; GAMBOA, A. M. (coord.). El territorio como recurso: movilidad y apropiación del espacio en México y Centroamérica. San José Costa Rica: UNA-FLASO-IRD, 2018. p. 23-40

LACONI, C; PEDREGAL M. B; MORAL I. L. La cartografía colaborativa para un cambio social: análisis de experiencias. In: Actas del XVIII Congreso Nacional de Tecnologías de la Información Geográfica: perspectivas multidisciplinares en la sociedad del conocimiento. Universitat de València, 2018. p. 821-830

LOPES, J. J. M. Geografia das Crianças, Geografias das Infâncias: as contribuições da Geografia para os estudos das crianças e suas infâncias. Revista Contexto & Educação, v. 23, n. 79, p. 65-82, 2008.

LOPES, J. J. M; FERNANDES, M. L. B. A criança e a cidade: contribuições da Geografia da Infância. Educação, v. 41, n. 2, p. 202-211, 2018.

MASSEY, D. Pelo Espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MANCERA, M. P. S.; PEÑA, J. J. D. Los mapas como instrumento al servicio de la investigación en Ciencias Sociales. Potencialidades y usos de la cartografía online. In: Tendencias metodológicas en la investigación académica sobre comunicación. Comunicación Social, 2018. p. 217-234

MELO, Adriana Almeida Sales de. A mundialização da educação: o projeto neoliberal de sociedade e de educação no Brasil e na Venezuela. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Campinas: Unicamp, 2003.

RAFFESTIN, C. Por Uma Geografia do Poder. São Paulo: Editora Ática, 1993.

RICHTER, D. A linguagem cartográfica no ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 7, n. 13, p. 277–300, 2017. DOI: 10.46789/edugeo.v7i13.511. Disponível em: https://https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/511. Acesso em: 7 jan. 2023.

ROQUE ASCENÇÃO, V. de O. A Base Nacional Comum Curricular e a produção de práticas pedagógicas para a Geografia Escolar: desdobramentos na formação docente. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 173–197, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i19.915. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/915. Acesso em: 16 jan. 2023.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2002.

SASSEN, S. Expulsões: brutalidade e complexidade na economia global. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

SEEMANN, J. Subvertendo a cartografia escolar no Brasil. Geografares, [S. l.], n. 12, p. 138–174, 2012. DOI: 10.7147/GEO12.3191. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/3191. Acesso em: 16 jan. 2023.

SOUZA, M. A. A. de. Território usado, rugosidades e patrimônio cultural: ensaio geográfico sobre o espaço banal. PatryTer, v. 2, n. 4, 2019. DOI: 10.26512/patryter.v2i4.26485. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/patryter/article/view/26485. Acesso em: 16 jan. 2023.

SOUZA, M. L de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. 5ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.

YOUNG, Michael. O Futuro da educação em uma sociedade de conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 16, n. 48, p. 609-623, set/dez. 2011.

Published

2023-04-02

How to Cite

Farias, R. C. de, & Leite, C. M. C. (2023). Territorial Unit of Learning: THE SYMBOLIC TERRITORY OF STUDENTS IN THE GEOGRAPHIC SPACE MOBILIZED BY THE SCHOOL. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–25. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1191

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.