Por um tempo para a Geografia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1209

Keywords:

Phenomenon Spatiality Time, Scientific Concept, Time Categories, Geographical Reasoning

Abstract

This article addresses the temporal dimension that we hope is appropriate during the geographic analysis carried out by students of basic education. Bearing in mind the polysemy and complexity of the concept of time in science, we defend the appropriation, in Geography, of the time here called phenomenon spatiality time (PSt), thus differentiating it from other temporalities that end up being present in School Geography. The tSP is used here from the perspective of a concept that has a theoretical and methodological framework, in the presence of a system and a networked organicity that must feed and guide geographic reasoning in basic education. We also seek to demonstrate the different temporalities that are present and are little or not effective in the interpretation of geographical situations in the BNCC - final years of elementary school, such as atmospheric time, climate time, geological time and even historical time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. 625 p.

BRASIL, Ministério da Educação – Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: ME/SEB, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 27 de abril de 2022.

CERVATO, Cinzia; FRODEMAN, Robert. The significance of geologic time: cultural, educational, and economic frameworks. The Geological Society of America, Special Paper, n.486, p:19-27, 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.1130/2012.2486(03)>. Acesso em: 22 mai. 2022.

CHALMERS, Alan Francis. O que é ciência afinal? São Paulo: Brasiliense, 1993. 225p.

CHANG, Kai-Lan; SCHULTZ, Martin G.; LAN, Xin; McCLURE-BEGLEY, Audra; PETROPAVLOVSKIKH, Irina; XU, Xiaobin; ZIEMKE, Jerald R. Trend detection of atmospheric time series: incorporating appropriate uncertainty estimates and handling extreme events. Elementa: Science of the Anthropocene, v.9, n.1, p:1-28, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1525/elementa.2021.00035>. Acesso em: 22 mai. 2022.

ELLEGÅRD, Kajsa (ed.). Time Geography in the global context – an anthology. London: Routledge - Studies in Human Geography, 2019. Disponível em: <10.4324/9780203701393>. Acesso em: 22 mai. 2022.

HÄGERSTRAND, Torsten. What about people in the regional science? Papers of the Regional Science, v.24, n.1, p:6-21, 1970. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/BF01936872>. Acesso em: 22 mai. 2022.

_____. Geography and the study of interaction between nature and society. Geoforum, v.7, n.5-6, p:329-344, 1976. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/journal/geoforum/vol/7>. Acesso em: 22 mai. 2022.

_____. Time-geography: focus on the corporeality of man, society and environment. In: Aida, S. [et al]. The Science and Praxis of Complexity: contributions to the symposium held at Montpellier, France, 9-11 May, 1984. Tokyo: The United Nations University, p:193-216, 1985.

HALL, John R. The Time of History and the History of Times. History and Theory, v.19, n.2, p:113–131, 1980. Disponível em: <https://doi.org/10.2307/2504794>. Acesso em: 22 mai. 2022.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Atlas Geográfico Escolar: ensino fundamental do 6o ao 9o ano. IBGE: Rio de Janeiro. 170p. 2015. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2100881>. Acesso em: 24 abr. 2022.

KLAPKA, Pavel; ELLEGARD, Kajsa; FRANTÁL, Bohumil. What about Time-Geography in the post-Covid-19 era? Moravian Geographical Reports, v.28, n.4, p:238–247, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.2478/mgr-2020-0017>. Acesso em: 22 mai. 2022.

MARTINS, André Ferrer P.; ZANETIC, João. Tempo: esse velho estranho conhecido. Ciência e Cultura, São Paulo, v.54, n.2, p:41-44, out./dez., 2002. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252002000200029>. Acesso em 19 de abril de 2022.

NOVAK, Joseph Donald. Uma teoria de educação. São Paulo: Pioneira, 1988. (Tradução de M.A. Moreira do original A theory of education. Ithaca, NY, Cornell University Press)

OLIVEIRA, Marcos Barbosa de. A Tradição Roschiana. In: OLIVEIRA, Marcos Barbosa de; OLIVEIRA, Marta Kohl de. Investigações cognitivas. Conceitos, linguagem e cultura. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. 160p.

RABELLO, Rodrigo. A contribuição da história dos conceitos à ciência da informação: dimensões categórico-abstratas e analítico-causais. Ci. Inf.: Brasília - DF, v.39, n.3, p.35-46, 2010. Disponível em: <https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1264>. Acesso em: 14 mai. 2022.

REIS, José Carlos. História e Teoria. Historicismo, Modernidade, Temporalidade e Verdade. Rio de Janeiro: ed. FGV, 2006. 3ª ed.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio. Professor de Geografia: entre o estudo do fenômeno e a interpretação da espacialidade do fenômeno. Scripta Nova, Barcelona, n. 496(03), p.1-14, 2014. Disponível em: <http://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/14965/18402>. Acesso em: 15 de março de 2018.

_____. Tendências Contemporâneas na Aplicação do Conhecimento Geomorfológico na Educação Básica: a Escala sob Perspectiva. Espaço Aberto, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p.191-208, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.36403/espacoaberto.2016.5245>. Acesso em: 15 de março de 2018.

_____. Complexidade conceitual na construção do conhecimento do conteúdo por professores de geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 14, p.5-23, 2017a. Disponível em: <http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/458/257>. Acesso em: 15 de março de 2018.

_____. Por uma Geomorfologia socialmente significativa na Geografia Escolar: uma contribuição a partir de conceitos fundantes. Acta Geográfica, Boa Vista, Edição Especial, p.179-195, 2017b. Disponível em: <https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/4780/2421>. Acesso em: 15 de março de 2018.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio; SILVA, Patrícia Assis da. Do uso pedagógico dos mapas ao exercício do Raciocínio Geográfico. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, v. 99, p.34-51, 2018. Disponível em: <https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/issue/view/154>. Acesso em: 07 out. 2018.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. 2. reimp. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. 259p.

SILVA, Patrícia Assis da. O raciocínio geográfico: mobilizações intelectuais na interpretação de situações geográficas. 2021.127f. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

SILVA, Patrícia Assis da; VALADÃO, Roberto Célio. Uma busca pelos elementos constituintes do raciocínio geográfico. São Paulo: XIII ENANPEGE. 13p. 2019. Disponível em: <http://www.enanpege.ggf.br/2019/site/anais2?AREA=56>. Acesso em: 24 abr. 2022.

SILVEIRA, Maria Laura. Uma situação geográfica: do método à metodologia. Revista Território, ano 4, n. 6, p.21-28, 1999.

SKINNER, Burrhus Frederic. Sobre o Behaviorismo. São Paulo: Cultrix, 1993. 216p.

SOUZA, Marcelo Lopes de. Práticas espaciais. In: _____. Os conceitos fundamentais da Pesquisa Socioespacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013. p.235-60.

SUBRT, Jiri. Social Time, Fact or Fiction? Several Considerations on the Topic. Sociology and Anthropology, v.3, n.7, p.335-341, 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.13189/sa.2015.030702>. Acesso em: 22 mai. 2022.

SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Tempos longos.. tempos curtos... na análise da Natureza. Geografares, Vitória, n.3, jun. 2002. Disponível em: <https://doi.org/10.7147/GEO3.1125>. Acesso em: 22 mai. 2022.

TEIXEIRA, Francimar Martins. Fundamentos teóricos que envolvem a concepção de conceitos científicos na construção do conhecimento das ciências naturais. Ensaio, vol. 8, n. 2, dez. 2006, p:121-132. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/9980>. Acesso em: 25 abr. 2022.

VALENZUELA, Cristina; PYSZCZEK, Luis. La riqueza del objeto de la Geografía como disciplina multiparadigmática - A riqueza do objecto da Geografia como disciplina multiparadigmática. Geografia em Questão, v.5, n.2, p.75-95, 2012. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/geoemquestao/article/view/4930>. Acesso em: 19 abr. 2022.

VUCKOVIC, Milena.; SCHMIDT, Johanna. Visual Analytics for Climate Change Detection in Meteorological Time-Series. Forecasting, v.3, n.2, p:276–289, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.3390/forecast3020018>. Acesso em: 22 mai. 2022.

VUILLEMIN, Jules. Conceito. In: Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 1987. v. 37. p:77-124.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich (2009). A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes. 496p.

Published

2023-04-02

How to Cite

Valadão, R. C., Roque Ascenção, V. de O., & Botelho, L. A. L. A. (2023). Por um tempo para a Geografia. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–22. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1209

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.