Globalização e indústria cultural no meu cotidiano

o relato de uma prática educativa para o 9º ano do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1240

Keywords:

Globalization, Publicity, Social Networks, Flows, Spatial Thinking

Abstract

ABSTRACT

The educational practice presented in this paper aimed to develop the construction of concepts and spatial thinking inherent to the theme of globalization from a geographical perspective. We tried to build, from previous knowledge and the students' technological experience with social networks, the concepts of transnational company, publicity, cultural industry, mass consumption, geographic networks and, finally, globalization. The students were mobilized to construct a mapping, through the reasoning modes and representation tools of spatial thinking (Jo and Bednarz, 2009), of the consumption and propaganda networks acting in their social networks, registering afterwards, their findings and the characteristics of their individual cartographic production, which was able to mobilize the construction of geographic concepts.

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Author Biography

Thiago Manhães Cabral, Rede Municipal de Educação de Ilhabela

Doutor em Geografia na Unicamp. Atuou como pesquisador convidado durante estágio doutoral na CY Cergy Paris Université (França). Licenciado em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Atua nas área de História da Geografia Escolar, Ensino de Geografia, Formação de professores de Geografia e Políticas curriculares em Geografia. É envolvido em projetos de pesquisa e extensão com ênfase na área de Ensino da Geografia. Foi bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP). É membro do grupo de pesquisa APEGEO (Ateliê de Pesquisas e Práticas em Ensino de Geografia), registrado no CNPq.

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Published

2023-05-15

How to Cite

Cabral, T. M. (2023). Globalização e indústria cultural no meu cotidiano: o relato de uma prática educativa para o 9º ano do Ensino Fundamental. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–26. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1240

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