Imagens do globo terrestre ecoam em imaginações geográficas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1362

Keywords:

Visual resources; National Geographic; Geographic education.

Abstract

This article aims to present preliminary results of scientific research that focuses on the analysis of images of the globe published by National Geographic magazine from the 1970s to the 2020s. The investigation encompasses the search for an interpretation of respect for images that allows the understanding of how they are appropriate, that is, the way they are presented and the functions they perform when arranged on the pages of the periodical, in addition to the discussion of their relationship with the formation of geographic imaginations. It is carried out through an archaeogenealogical reading based on Michel Foucault, which resulted in the detection of three types of graphic representations of the Earth: drawings, photographs and satellite images, which perform four main functions: as a reference to the National Geographic Society; as an indication of the location of dynamics on the Earth's surface; as a reference to Planet Earth as our home; as a reference to an idea of ​​globalization linked, sometimes, to a socio-environmental tone of consumer goods, services and/or institutions. It was concluded that the images of the globe displayed in the magazine are valuable visual resources that act in the formation of geographic imaginations and that their possible impacts on geographic education must be under our investigative eyes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Pâmela Tomelin, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bacharela e licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora efetiva da Educação Básica, integral, tecnológica e bilíngue do CEIT Leonel de Moura Brizola (Magistério Público Municipal de Bombinhas/SC).  Integrante do Grupo de Pesquisa ATLAS/UDESC.

Astrid Nicoly Dallagnoli, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licenciada em Geografia pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Bolsista de Iniciação Científica no Grupo de Pesquisa ATLAS/UDESC.

Ana Paula Nunes Chaves, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) e Professora do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Vice-líder do Grupo de Pesquisa ATLAS/UDESC.

 

 

References

COSGROVE, D. E. Contested Global Visions: One-World, Whole-Earth, and the Apollo Space Photographs. Annals of the Association of American Geographers, vol. 84, nº. 2, p. 270- 294, jun. 1994. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1994.tb01738.x

COSGROVE, D. E. Apollo’s Eye - A Cartographic Genealogy of the Earth in the Western Imagination. United States of America: The Johns Hopkins University Press, 2001. 351 p.

COSGROVE, D. E.; FOX, W. L. Photography and Flight. London: Reaktion Books Ltd, 2010. 147 p.

FARGE, A. O Sabor do Arquivo. Tradução de Fátima Murad. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009. 120 p.

HOLLMAN, V. C. Los contextos de las imágenes: um itinerário metodológico para la indagación de lo visual. Rio de Janeiro: Espaço e Cultura - UERJ, nº. 36, p. 61-83, jul./dez. de 2014. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2014.18934

HOLLMAN, V. C. Entre impossibilidades y deseos: la fotografia, um dispositivo para aprehender e imaginar lo espacial. Punto Sur 2, p. 48 – 63, enero/junio de 2020.

MASSEY, D. B. A Mente Geográfica. Dossiê Doreen Massey. GEOgraphia. Niterói: Universidade Federal Fluminense, v. 19, nº. 40, mai/ago de 2017. DOI: https://doi.org/10.22409/geographia.v19i40.1193

MIZAN, S. National Geographic - Visual and Verbal Representatations of Subaltern Cultures Revisited. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários da Língua Inglesa) - Faculdade de Ciências e Letras da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

ROSE, G. Sobre a necessidade de se perguntar de que forma, exatamente, a Geografia é “visual”? Espaço e Cultura - UERJ, nº. 33, p. 197-206, jan./jun. de 2013. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2013.8473

SOUZA, D. R, M. A fotografia enquanto representação do real: a identidade visual criada pelas imagens dos povos do Médio-Oriente publicadas na National Geographic. Observatorio (OBS*), v. 4, p. 117-137, 2010.

TOMELIN, V. P. Imagens do globo terrestre ecoam em concepções de mundo e na educação geográfica: o que vemos na revista National Geographic. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.

OLIVEIRA JUNIOR, W. M. Grafar o espaço, educar os olhos: rumo a geografias menores. Pro-Posições - Campinas, v. 20, nº. 3, p. 17-28, set/dez de 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000300002

NATIONAL GEOGRAPHIC SOCIETY, 2023. Disponível em: https://www.nationalgeographic.org/society/ Acesso em 15/05/2023.

NATIONAL GEOGRAPHIC VIRTUAL LIBRARY, 2022. Disponível em: https://www.gale.com/primary-sources/national-geographic-virtual-library Acesso em 22/03/2022.

Published

2024-10-08

How to Cite

Tomelin, V. P., Dallagnoli, A. N., & Nunes Chaves, A. P. (2024). Imagens do globo terrestre ecoam em imaginações geográficas . Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 14(24), 05–25. https://doi.org/10.46789/edugeo.v14i24.1362

Similar Articles

<< < 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.