“A BALLOON RIDE”:

the study of geographic space from the writing of letters

Authors

  • Leonardo Pinto dos Santos UFPA
  • Eduardo Schiavone Cardoso UFSM

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.678

Keywords:

Geografia, Ensino de Geografia, Espaço Geográfico, Representações, Educação Básica

Abstract

The present work is the result of a doctoral research in Geography developed at the Federal University of Santa Maria (UFSM), which aimed to understand how children and adolescents understand spaces that they do not experience. In this writing, a pedagogical practice that if summarized in the writing of a correspondence, in which the student needs to move mentally to imagine himself living the daily life of a certain reality pointed out by the teacher. The activity was developed with a group of eighth grade students from a public school in the metropolitan region of Porto Alegre, Rio Grande do Sul - Brazil, in which they demonstrated, in their representations, some countries located on different continents of the planet Earth.

Keywords

Geography, Geography teaching, Geographic space, Representations, Basic education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo Pinto dos Santos, UFPA

Técnico em Geoprocessamento pelo Colégio Politécnico (2013) e Graduado em Geografia Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2013). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência no subprojeto Geografia da Universidade Federal de Santa Maria 2011-2013. Especialização em Mídias na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018) e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015) com ênfase na linha de pesquisa Ensino de Geografia. Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Santa Maria (2019). É integrante do Grupo de pesquisa Formação Continuada de Professores e do Grupo Autonarrativas e formação docente da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e do Grupo de Estudos Geografia, Trabalho e Ambiente da Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é professor de Geografia na Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul. Foi avaliador no PNLD 2017 Geografia Anos Finais, no PNLD 2018 Geografia Ensino Médio e no PNLD 2019 Projetos Integradores. Tem experiência na área de Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Geográfica, Ensino-Aprendizagem, Epistemologia Genética, Espaço Mentalmente Projetado, Autonarrativas e Formação Docente. Vinculado ao projeto de pesquisa Perfil do profissional docente que atua no componente curricular de Geografia nas escolas públicas da educação básica de Porto Alegre desenvolvido na UFRGS

Published

2020-07-24

How to Cite

Santos, L. P. dos, & Schiavone Cardoso, E. . (2020). “A BALLOON RIDE”:: the study of geographic space from the writing of letters. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 10(19), 570–591. https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.678

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.