REGIONALIZATIONS OF BRAZIL AND INCLUSIVE SCHOOL GEOGRAPHY:

AN EXPERIENCE IN THE DISCIPLINE OF CURRICULAR PRACTICES IN GEOGRAPHY

Authors

  • José Iago Almeida Carneiro Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Dirceu Bruno Caniva Sebastião Isac Portela Ramos Nunes da Silva Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Suelen Santos Mauricio Rede Municipal de Educação de Florianópolis

DOI:

https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1245

Keywords:

Pedagogical practice in geography, inclusive geography teaching, tactile maps

Abstract

This paper aims to present an experience developed, in the first semester of 2022, in the discipline of Curricular Practices in Geography II, which takes place in the 5th phase of the Degree Geography course at the University (omitido para avaliação), having as curricular content worked the regionalizations of Brazil with the use of tactile maps as part of the didactic resources of this pedagogical practice. For the construction of tactile maps on this theme, cardboards, EVA paper and glitter, string, glue, medium wall sandpaper, gouache paint and stapler were used. The Braille legend was produced and printed by the Foundation (omitted for evaluation), through the Core (omitido para avaliação). The use of these maps, in addition to other resources (canva, internet, projector, notebook), enhanced the experience, with the appreciation of touch and the inclusion of blind and low-vision students. These materials favored the understanding of the concept of region, of the ways of regionalizing Brazil and its respective locations. We highlight the sensitization of the graduating class that participated in the practice by recognizing the potentialities of didactic activities that value meanings beyond vision, as well as the work with cartography articulated to the programmatic content of school geography, and tactile graphic representations to think about the teaching of inclusive geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Iago Almeida Carneiro, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduando no curso de Geografia Licenciatura da Universidade do Estado de Santa Catarina.  

Dirceu Bruno Caniva Sebastião Isac Portela Ramos Nunes da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduando no curso de Geografia Licenciatura na Universidade do Estado de Santa Catarina. 

References

CALLAI, H. C. Educação geográfica para a formação cidadã. Revista de Geografía Norte Grande, Santiago, n. 70, p. 9-30, 2018. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-34022018000200009. Acesso em: 10 jun. 2022.

CALLAI, H. C. A. Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica. In: MORAES, E. M. B.; MORAES, L. B. Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de Geografia. Goiânia: Editora Vieira, 2010. p. 15-37.

CASTROGIOVANNI, A. C. Movimentos à necessária inquietude do saber geográfico: novos desafios. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; TONINI, I. M.; KAERCHER, N. A. (Orgs.). Movimentos no ensinar geografia. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2013. p. 35-48.

GERON, G.; FRANCISCHETT, M. N. O mapa como recurso didático mediador no ensino do espaço geográfico. Revista Brasileira de Cartografia, Uberlândia, v. 68, n. 8, 2016. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistabrasileiracartografia/article/view/44383. Acesso em: 28 jun. 2022.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LOCH, R. E. N. Cartografia Tátil: mapas para deficientes visuais. Portal de Cartografia das Geociências, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 36-58, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Geografia/cartografia/carto_tatil.pdf. Acesso em: 14 jun. 2022.

MARTINS, R. E. M. W.; MAURICIO, S. S.; MICHIELIN, C. A. Estágio Curricular Supervisionado em Geografia: desafios da aprendizagem docente em tempos de pandemia. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 29, p. 01-25, 2022.

MARTINS, R. E. M. W. A formação do professor de geografia: aprendendo a ser professor. Geosul, Florianópolis, v. 30, n. 60, p. 249-249, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/view/2177-5230.2015v30n60p249. Acesso em: 13 jul. 2022.

MAURICIO, S. S.; MARTINS, R. E. M. W.; KICKHÖFEL, J. R. Antologia poética: um diálogo entre Educação Geográfica e Língua Portuguesa. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 35, jan./abr., 2021. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/31628. Acesso em: 14 jun. 2022.

NOGUEIRA, R. E. Padronização de mapas táteis: um projeto colaborativo para a inclusão escolar e social. Ponto de Vista: Revista de Educação e Processos Inclusivos, Florianópolis, n. 9, p. 87-111, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/pontodevista/article/view/20426. Acesso em: 30 jun. 2022.

PIMENTA, S. G. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 15-34.

QUIRINO, V. L. Recursos didáticos: fundamentos de utilização. 2011. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.

SANTOS, M. Por uma outra globalização. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Arq Mudi. Maringá, PR, v. 11, n. Supl 2, p. 110-114. 2007.

Published

2023-06-12

How to Cite

Carneiro, J. I. A., Silva, D. B. C. S. I. P. R. N. da, & Mauricio, S. S. (2023). REGIONALIZATIONS OF BRAZIL AND INCLUSIVE SCHOOL GEOGRAPHY: : AN EXPERIENCE IN THE DISCIPLINE OF CURRICULAR PRACTICES IN GEOGRAPHY. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 13(23), 05–17. https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1245

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.